Článek
„Umělec je obviněn z toho, že na hodiny z 15. století umístil podobizny svých přátel a známých, možná z legrace,“ stojí v úvodu článku, který napsal pro Guardian jeho pražský korespondent Robert Tait.
Staroměstský Orloj deník svým čtenářům přibližuje jako „jednu z nejslavnějších pražských památek“ a „magnet pro turisty s úžasem hledící na 12 apoštolů, kteří se dávají do pohybu odbíjením hodin“.
Prague’s Orloj clock at centre of row over artist’s ‘amateur’ restoration https://t.co/wL4BKa4RUH
— The Guardian (@guardian) June 2, 2022
Nyní se hodiny ocitly uprostřed „trapného sporu kvůli tvrzení, že ji umělec v rámci nákladného restaurátorského projektu obdařil podobiznami svých přátel a známých“, píše Guardian s dodatkem, že není vyloučeno, že se jedná o vtip.
Scheinherr si chce s autorem promluvit
Své podobnosti s jednou z postav si všimla i spisovatelka Kateřina Tučková, která to označila za „megavtipnou aktualizaci cimrmanovských rozměrů“.
Pražský orloj stvořil mistr z Kadaně, Jirásek nás napálil
V článku britského listu je citován Milan Patka z Klubu za starou Prahu, který na nesrovnalosti s původním Mánesovou kalendářní deskou a novou kopií upozornil.
Podle něj by odvedli lepší práci i „umělci“ nabízející rychloportréry na Karlově mostě.
Autor kopie, akademický malíř Stanislav Jirčík, na dotazy médií nereaguje, podle svých slov není připraven „čelit hysterii“.
Staroměstská radnice ukrývá vězení i „kosmickou raketu“
Pražský radní pro oblast dopravy a památkové péče Adam Scheinherr (Praha Sobě) však avizoval, že se hodlá Jirčíka zeptat, kde bral pro kopii inspiraci a zda dílo Josefa Mánesa nastudoval.