Článek
„Teď jsme schválili vyjmutí územní rezervy pro celé spojení Dunaj–Odra–Labe a zrušili řadu souvisejících historických usnesení vlád,“ napsal ČTK ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a dodal, že současná vláda nedala na přípravu kanálu ani korunu. Celý projekt také označil za nesmyslný.
„Kanál Dunaj–Odra–Labe považuji za mrtvý projekt. Není ekonomicky smysluplný a představuje obrovské riziko pro krajinu a její ekosystémy. Bylo by to ohromné plýtvání veřejnými prostředky i naším přírodním bohatstvím,“ komentoval vládní krok ministr pro místní rozvoj a šéf Pirátů Ivan Bartoš.
Podle Bartoše zastavení projektu a zrušení územních rezerv pomůže obcím v blízkosti zamýšleného vodního koridoru. „Kanál blokuje desítky let pozemky, které nemohly být ničím jiným zastavěny. Nyní je bude možné konečně smysluplně využít pro další rozvoj přilehlých obcí. Obce je budou moci využít třeba na výstavbu nových bytů,“ vysvětlil Bartoš.
Území v plánované trase koridoru bylo blokováno od roku 2010, kdy jeho ochranu zavedla tehdejší vláda Jana Fischera. Středeční rozhodnutí kabinetu znamená, že se území odblokuje. Už dříve se pro tento krok vyslovily obce v trase kanálu, které územní rezervy označovaly za brzdu svého rozvoje.
Ke zrušení projektu Dunaj–Odra–Labe, který měl přijít na zhruba 586 miliard korun, se kabinet zavázal i ve svém programovém prohlášení. Proti se stavěli i ochránci přírody či místní obce a města, například Ostrava.
Naopak velkým příznivcem a propagátorem kanálu byl, navzdory dlouhodobým spekulacím o ekonomické výhodnosti projektu, končící prezident Miloš Zeman.