Článek
Desetivozová souprava francouzského rychlovlaku přijede z Německa a nejprve zastaví 6. června v Praze na hlavním nádraží. Tam bude stát od 11 hodin. Večer bude vlak pokračovat do areálu brněnského výstaviště, kde bude po tři dny součástí venkovní expozice na tamním kolejišti v rámci veletrhu Rail Business Days.
Dalšími zastávkami vlaku bude 10. června stanice v Jihlavě a o den později hlavní nádraží v Ústí nad Labem. Poté se vlak přes Německo vrátí do Francie. Na přepravě soupravy po českém území bude Správa železnic spolupracovat s nákladním dopravcem ČD Cargo.
Prezentovaný typ TGV PSE s evidenčním číslem 16 dodala francouzským státním drahám společnost Alstom v roce 1980. Vlak jezdil na trati mezi Paříží a Lyonem. Vlak tvoří dva hnací a osm vložených vozů o celkové délce 200 metrů, v původní konfiguraci nabízel 368 míst.
Rychlodráhy z Brna do Prahy a Ostravy se ekonomicky vyplatí, ukázala studie
V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 km/h, na běžných spojích pak jezdil 300 km/h. V pravidelném provozu sloužil do roku 2018, celkem najezdil více než 13 milionů kilometrů.
Správa železnic s francouzskými státními drahami SNCF Réseau spolupracuje při přípravě vysokorychlostních tratí v tuzemsku. Francouzi poskytují konzultace a vzory technických řešení.
První stavba VRT v roce 2026
Stavba prvního úseku vysokorychlostní železnice v Česku by podle současných plánů měla začít v roce 2026, provoz asi o čtyři roky později.
Správa železnic při přípravě rychlodrah vymezila prioritní úseky, které chystá ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice – Poříčany, který je zatím v přípravě nejdál, dále Poříčany – Světlá nad Sázavou, Velká Bíteš – Brno, Modřice – Šakvice, Prosenice – Ostrava Svinov, Praha Vysočany – Lovosice/Litoměřice a Ústí nad Labem západ – státní hranice ČR s Německem.
Rychlostní tratě mají spojit ČR s Evropou
V současnosti je na českých železnicích maximální povolená rychlost 160 km/h. Nejrychlejší trasy připravovaných rychlotratí by v budoucnu měly umožnit maximální rychlost až 320 km/h, další části jsou připravovány pro rychlost okolo 200 km/h.