Článek
Šedivé ráno před škodováckým muzeem v Mladé Boleslavi rozjasňuje zářivě bílá Octavia RS první generace. Na limitované edici z roku 2001, která vznikla k oslavě 100 let působení v motoristickém sportu mladoboleslavské automobilky, na první pohled zaujmou polepy jako na soutěžní škodovce kategorie WRC. Standardem jsou sedmnáctipalcová kola, xenonové světlomety, CD přehrávač, vyhřívání předních sedadel a další výbava.
Uvnitř je nalepena lacině působící plaketka se sériovým číslem konkrétního kusu. „Naše” auto půjčené z firemního muzea je mimochodem vůbec první vyrobený kus, navíc má najeto pouhé 4000 kilometrů.
Vedle třetí generace působí původní ereso, které vzniklo v době, kdy se nové zprávy četly v novinách a v New Yorku stály obě věže Světového obchodního centra, velice křehce. Hranaté tvary ale jsou nadčasové a nestačily zestárnout. Ve speciální bílé metalíze, zadním spoilerem a s polepy ve stylu WRC tato octavia zaujme i dnes.
Velikostí je interiér v barevně příjemné kombinaci černé a béžové samozřejmě poplatný době svého vzniku, tedy roku 1996, kdy se na trh dostala první generace novodobé octavie. Zejména vzadu mnoho místa není, a to i po opatřeních v rámci modernizace v roce 2000 - „vybrání” zadní části předních sedaček a jiný sklon těch zadních.
Z mechanicky robustního auta, které při správné údržbě najede bez problémů statisíce kilometrů, je výborný výhled ve všech směrech, sedí se příjemně nízko a perfektně tvarovaný volant padne výborně do ruky. Velice příjemný je záběr spojky, řazení pětistupňové manuální převodovky s delším zpřevodováním má dobrou mechanickou odezvu. Celkově je první generace, o rovný metrák lehčí, o dost „analogovější” než aktuální „trojka”. Ta je o citelných 15 centimetrů delší a o podstatných 83 mm širší.
Legendární dvacetiventil zaujme i po letech
Už základní verze legendárního motoru 1.8 20V Turbo o výkonu 110kW/150 k jezdila skvěle - čtyřválcový agregát sice v porovnání s 220 koňmi dvoulitrového TSI nenabídne tak úderný zátah odspodu a velký točivý moment v celém otáčkovém spektru, starší jedna-osmička ale má i v roce 2015 co nabídnout. Mimochodem, omezovač otáček zasahuje při hodnotě 7000 a na dvojku můžete upalovat stodvacetikilometrovou rychlostí.
Zátah od středních otáček příjemně graduje a při plném plynu jeho 235 Nm a 132 kW/180 koní (stejné hodnoty mají i normální RS, nejenom ta z limitované edice) dovede posádku razantně zatlačit do sedadel. Ono zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximální rychlost 235 km/h byly v roce 2000 hodnoty, za které se sportovní octavia vyráběná v letech 2000 až 2005 rozhodně nemusela stydět. V závodě třeba na jeden kilometr s pevným startem by sice s poslední evolucí eresa prohrála, ale troufneme si tvrdit, že nikterak výrazně.
A unikátní motor s pětiventilovou koncepcí, která se jinak používala téměř výhradně u vysloveně sportovních modelů a jejímž benefitem bylo zejména lepší plnění válců vzduchem, nebyl „rozežraný”. Při normálním stylu jízdy jezdíte za osm litrů pětadevadesátioktanového naturalu, což je zhruba stejná hodnota jako v případě Octavie RS třetí generace.
Jízdně dominuje Octavia RS III
Motory obou aut jsou zahřáté, takže v rychlejším tempu vyjíždíme za Boleslav na točité okresky. Přesednutí z auta do auta odhaluje největší rozdíl - zatímco první generace s jednoduchou zadní nápravou (torzní příčka) je v zatáčkách nedotáčivá a směr mění nečekaně neochotně, třetí generace je suverénní. V serpentinách je hodně neutrální, pěkně drží stopu a v každém okamžiku je předvídatelná.
První ereso bylo v přímce rychlé, v zatáčkách to ale umí podstatně hůře. Navíc má tužší pera a neposkytuje takový komfort při přejezdu nerovností jako standardní provedení. Na nerovnostech při svižnější jízdě navíc první Octavia RS ráda nadskakuje. Cit v brzdách (přední kotouče mají průměr 312 mm) a ve volantu ani po letech nezklame.
Zvuk výfuku má hezčí starší z octávií
Všimli jsme si, že starší z obou Octavií s emblémem Rally Sport má výrazně hezčí, hlasitější a mechaničtější zvuk výfukové soustavy. To generace vyráběná od roku 2013 nedovede nabídnout - uvnitř sice díky zvukovému generátoru duní jako osmiválec, jde ale o umělý zvuk, jehož delší poslouchání vám bude nejpozději do půlhodiny nepříjemné.
Co se nám těch pár hodin za volanty obou provedení odhalilo? I první generace rychlé octavie po letech zaujme, jde o mechanicky velmi odolné auto, jehož přeplňovaná osmnáctistovka, ve své době určená i pro velké Audi A6, s autem dovede hodně zacvičit. Bohužel pouze v přímce, v zatáčkách první RS mnoho talentu nemá.
I tak jde o zajímavý model, který se nezhuntovaný shání docela obtížně, v limitované edici 100 kusů (25 modelů má pravostranné řízení) jde o relativně těžko dostupnou raritu. Na víkendovou vyjížďku bez sportovních či okruhových ambicí je to stále povedené auto.
Škoda Octavia RS 2.0 TSI (2013-) vs. 1.8 20V Turbo (2000-2005) | ||
---|---|---|
Motor: | 1984 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo | 1781 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 162 kW (220 k) / 6200 ot./min. | 132 kW (180 k) / 5000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 350 Nm / 1500 ot./min. | 235 Nm / 1950 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 6,8 s | 7,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 248 km/h | 235 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 6,2 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1425 kg | 1325 kg |
Poháněná náprava: | přední | přední |
Cena: | 619 900 Kč | 680 900 Kč (v roce 2001, standardní edice) |