Článek
Na některý z festivalů mají během letošního léta v plánu zavítat více než dvě třetiny Čechů. Mezi nejpopulárnější druhy festivalů stále patří ty hudební – na ty vyrazí 4 z 10 respondentů. Oblíbenými jsou také městské slavnosti, které letos nalákají přibližně třetinu dotazovaných a trojici nejnavštěvovanějších open-air akcí uzavírají gastro festivaly, které si zejména v posledních letech získaly mnoho fanoušků.
Jak jsou na tom Češi s ochotou cestovat?
Více než polovina Čechů preferuje navštívit festival pouze na jeden den, s čímž souvisí také fakt, že nejsou ochotni za těmito akcemi cestovat příliš daleko. Pouze 2 z 10 Čechů jsou ochotni vyrazit do míst více než 100 km vzdálených. Pokud už se rozhodnou na místě přespat, stan si s sebou vezme asi jen pětina dotázaných. V případě generace Z je to sice až třetina, ovšem i ta ze zbylé části preferuje ubytování u známých, na hotelu nebo v pronajatém apartmánu. Nejoblíbenější způsob dopravy je jasný napříč generacemi – vlastním autem. Mladí pak o něco častěji cestují také vlakem. V takovém případě jsou však limitováni dostupností jednotlivých nádraží v místech konání akce.
A jak je to na festivalech s placením?
Dvě třetiny Čechů považují digitální platby za nejpohodlnější způsob placení. Často diskutované předplacené náramky do svých preferencí zařadilo pouze 7 % Čechů. Polovina respondentů pak preferuje vrácení peněz za zálohované kelímky zpět na platební kartu. „Bezhotovostní platby jsou rychlé, pohodlné a hlavně bezpečné. Na festivalech hraje bezpečnost velkou roli. Běžně se tam pohybují davy lidí a ke ztrátě nebo odcizení hotovosti může dojít velmi snadno,“ říká za společnost Visa její country manažer pro Českou republiku Petr Polák.
Obecně si myslím, že rádi přijímáme praktické inovace, které nám zjednodušují život. Například v platbách telefonem nebo hodinkami patříme na špici celé Evropy a ani festivalové prostředí nebude výjimkou
Hotovost se už v dnešní době nenosí
V případě plateb přes telefon nebo chytré hodinky je další stupeň bezpečnosti zajištěn také prostřednictvím tokenizace. Ta umožňuje nahrazení čísla platební karty unikátním tokenem. Odstraňuje tak z procesu platby citlivé údaje. V případě ztráty telefonu nebo hodinek se vygeneruje nový token a služba se nedá zneužít.
To, že se podoba velkých letních festivalů v čase proměňuje, vnímají i samotní respondenti. Nejvíce oceňují pestřejší nabídku občerstvení, která zahrnuje jak chutě zahraničních kuchyní, tak například veganské nebo bezlepkové alternativy. Dále jsou rádi také za již zmíněnou možnost bezhotovostní platby u stánků nebo zajímavý doprovodný program. Oblast, ve které ještě stále vnímají mezery, je častý nedostatek míst, kde si mohou nabít svá elektronická zařízení. Dosud k tomu nejčastěji používají powerbanky.
O společnosti Visa
Visa (NYSE: V) je jedním ze světových lídrů v oblasti digitálních plateb zpracovávajících transakce mezi spotřebiteli, obchodníky, finančními institucemi a vládním sektorem ve více než 200 zemích. Jejím posláním je propojit svět prostřednictvím inovativní, spolehlivé a bezpečné platební sítě, umožňující jednotlivcům, podnikům a ekonomikám prosperovat. Ve Visa věří, že inkluzivní ekonomika propojující každého odkudkoli je přínosem pro všechny a zaručuje budoucnost pohybu peněz. Více se dozvíte na Visa.cz.
*O průzkumu: Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v květnu/červnu roku 2024 na reprezentativním vzorku internetové populace České republiky ve věku 18-65 let, který čítal 689 respondentů.