Článek
Mnoho lidí v poslední době žije vnitřně rozpolceně. Z etických i ekologických důvodů by chtěli omezit maso ve svém jídelníčku, ovšem nejsou tak úplně ochotní se vzdát jeho chuti a šťavnatosti. Holanďan Jaap Korteweg to měl úplně stejně. Zároveň si uvědomoval, že rostlinná strava je pro budoucnost lidstva zcela nepostradatelná. Abychom se při zodpovědnější stravě nemuseli omezovat, jak pokud jde o výživové hodnoty, tak chuťově, založil firmu The Vegetarian Butcher, která díky výjimečným produktům a svéráznému marketingu slaví úspěchy po celém světě.
Šťavnaté maso, jenže bez masa
„Věřím, že existuje pouze jediná překážka pro přechod lidstva na rostlinnou stravu, a tou je nezaměnitelná chuť živočišných produktů. Proto je mou hlavní zásadou vyrábět pouze takové rostlinné výrobky, které chutnají přinejmenším stejně dobře jako maso samotné. Chci, aby naše produkty byly alternativou pro milovníky masa – aby díky nim mohli zařadit do jídelníčku rostlinnou variantu živočišných produktů, aniž by se jim zastesklo po chutích, na které jsou zvyklí,“ říká Jaap Korteweg, který ještě než se stal vegetariánským řezníkem, působil jako farmář.
Připravili jsme pro vás videonávod, jak si připravit výborný burger, ve kterém nebude ani kousek masa.
Byl dokonce zástupcem už deváté generace, která pokračuje v rodinné tradici farmaření. Když ovšem na konci 90. let vypukla v Nizozemsku prasečí chřipka a nemoc šílených krav, Jaap kvůli důsledkům nemocí přehodnotil svůj vztah ke zvířatům i přírodě a přešel na vegetariánský životní styl. Nebylo to snadné rozhodnutí, protože brzy zjistil, že je závislý na chuti a struktuře masa a na tehdejším trhu nenašel lákavé alternativy. Psal se rok 2000, když začal vyvíjet rostlinné verze masných výrobků. Po letech mnoha výzkumů a za pomoci špičkových kuchařů a odborníků Jaap přišel s recepturou rostlinných produktů, které měly chuť i strukturu téměř nerozeznatelnou od masa samotného.
A tak se zrodila značka The Vegetarian Butcher, jejíž „masné“ produkty jsou vyrobeny z luštěnin, zejména sóji, přesnice, bylin a koření. Od roku 2020 jsou produkty této holandské značky i na českém a slovenském trhu, čímž se tyto země přidávají k více než 40 dalším, kde se produkty prodávají.
Rostlinná strava je budoucnost
Značka The Vegetarian Butcher se zároveň snaží nastavit nové podmínky v potravinovém průmyslu. „Očekávám, že okolo roku 2045 bude alespoň 20 procent konzumovaného masa nahrazeno produkty rostlinného původu. Již nyní máme tolik různých možností, objevujeme stále nové bílkoviny. Stejně jako byla dávno koňská síla nahrazena traktory, chov zvířat pro maso bude nahrazen udržitelnými alternativami na rostlinné bázi,“ popisuje Jaap Korteweg.
Jeho značka nabízí několik různých alternativ masových jídel – například nugety, které jsou svou chutí velmi podobné těm tradičním kuřecím, ale také mleté maso, burger, sójové klobásy nebo „kuřecí“ kousky.