Článek
Tuhle situaci si nepřeje nikdo z nás – otevřít obálku od dodavatele elektřiny a hned na první stránce najít nedoplatek několik tisíc korun. Taková věc se stává – třeba když se někomu narodí miminko a výrazně více pere či topí. Pozitivní na nedoplatku ovšem je to, že nás často donutí podívat se na fakturu ve větším detailu a pokusit se něco se situací dělat. Třeba zjistit, jestli je opravdu nutné platit takové částky.
Přeplatek jako klamání zákazníka?
Naopak pozitivní je otevřít obálku a zjistit, že dodavatel nám bude vracet tisíce. Snad každý začne přemýšlet o tom, co s penězi udělá. U spousty lidí bude přeplatek stačit i na zaplacení dovolené. Pak ale často přichází překvapení: Jak je možné, že když mám přeplatek, dodavatel mi zvedá zálohy? Nebo mám velký přeplatek, ale přesto tomu neodpovídá navrhované snížení záloh. Proč to tak je? Na to jsme se zeptali Lukáše Kaňoka, ředitele sekce Energo ve společnosti Kalkulátor.cz.
Za energie si připlácejí především ti, kdo situaci neřeší
Aktuálně se české domácnosti připravují na novou topnou sezonu. Je proto logické, že je zajímá, zda se mohou i v následujících měsících těšit na další vlnu zlevňování a jaké jsou prognózy.„Když dodavatel zlevňuje, tak to většinou dělá proto, že zlevňovat musí nebo by měl. A navíc je to pro něj výhodné. Není totiž zlevňování jako zlevňování. Za energii přeplácejí především ti, kdo situaci neřeší,“ upozorňuje Lukáš Kaňok a pokračuje: „Většina zlevnění je zaměřena hlavně na to, aby cena zákazníků, kteří zůstávají u svého dodavatele dlouhé roky, nebyla přehnaně vyšší než cena, jakou dostane zákazník, pokud se rozhodne pro změnu dodavatele.“
Zákazník má pocit, že mu bylo zlevněno, a tak se neptá, kolik by jeho spotřeba stála jinde. Kdyby to dodavatel neudělal, mohla by se zvednout lavina zákazníků, kteří by na opravdu velké cenové rozdíly přišli a odešli by ke konkurenci. Proto dodavatel zlevní, ideálně dvakrát za sebou. Hodně o tom mluví a píše.
„Dodavatelé často zákazníkům opakovaně navyšují zálohy, i když mají přeplatek. Nebo jim sníží zálohy jen částečně. Zákazník tak bude mít na konci příštího roku zase přeplatek a opět se nebude rozhlížet po trhu a hledat úspory,“ říká Lukáš Kaňok a dodává: „I lidé spokojení se svým dodavatelem často přeplácejí neuvěřitelné peníze. Pokud by se totiž podívali, za kolik se dnes dá sehnat akviziční ceník, nad změnou dodavatele by ve většině případů už přemýšleli. Nezanedbatelné rozdíly cen mohou vnímat už i majitelé menších bytů s menší spotřebou energií.“
Doplatek, nebo přeplatek? „Když já nevím…“
Řada českých domácností se nechá uchlácholit kladným zůstatkem na konci vyúčtování a obdrženými informacemi o zlevňování, ale samozřejmě jsou tu i obavy, které jednotlivce od změny dodavatele odrazují. A to především obavy z možných komplikací a strach, že přechod jinam bude složitý a zdlouhavý. „Máme dokonce zákazníky, kteří se změny bojí, protože mají obavy z odpojení nebo protože si myslí, že bude nutné měnit jističe a kabely či dělat novou plynovou přípojku. Změna dodavatele je ale jen papírová záležitost, k žádným přestavbám nikdy nedochází,“ dodává Lukáš Kaňok a upozorňuje, že je samozřejmě dobré najít si někoho, kdo nám se změnou pomůže.
Na českém trhu existují nezávislé srovnávače, jako je Kalkulátor.cz, které mají k dispozici aktuální nabídky dodavatelů a pomáhají zákazníkům se změnami každý den. Díky kompletním a aktuálním informacím, odborníci ze srovnávače Kalkulátor.cz perfektně znají nabídky a situaci na trhu. Změnit dodavatele bez zbytečných nervů a předsudků je tak otázka pár minut a jednoho podpisu.