Hlavní obsah

Do našich jaderných cvičení se partneři mohou zapojit, řekl Novinkám francouzský velvyslanec

Americký prezident Donald Trump opět zpochybňuje transatlantickou alianci. Francie nabídla, že svůj jaderný deštník rozšíří na celou Evropu. Proto je hostem podcastu Novinek Zbytečná válka francouzský velvyslanec v České republice Stéphane Crouzat.

Zbytečná válka: Francouzský velvyslanec Stéphane CrouzatVideo: Novinky

Článek

Jak máme chápat evropskou strategickou autonomii?

Je to koncept, který už přijala řada lídrů včetně vašeho prezidenta Petra Pavla. Strategická autonomie znamená, že musíme být schopni se sami o sebe postarat, být sami pány svého osudu. Jsme po mnoho let spojenci Spojených států – v první světové válce, v druhé světové válce i v NATO –, ale vidíme, že se věci mění.

USA mají odlišné priority, více se zaměřují na Asii, a my si musíme uvědomit, že jsme také supervelmoc, a nejen ekonomická. Musíme být schopni se bránit jakékoli hrozbě.

Američané odstupují od bezpečnostních garancí. Hrozí závody v jaderném zbrojení se všemi riziky

Zahraniční

Znamená to, že jde o de Gaullovu myšlenku obrany ve všech směrech?

De Gaulle měl velmi jasnou vizi, jaká by měla být francouzská obrana. Přišel s konceptem odstrašování, který se stal realitou, protože od roku 1964 máme odstrašující údernou sílu. Předminulý týden jsme slyšeli projev prezidenta Macrona k francouzské veřejnosti, ve kterém zmínil možnost strategického dialogu s našimi spojeneckými partnery v Evropě o rozšíření ochrany pomocí jaderného odstrašení.

Rozhodnutí o použití jaderné zbraně je vždy na prezidentovi. Není s nikým sdíleno, není sdíleno ani s NATO a nebude sdíleno s Evropou.
Francouzský velvyslanec Stéphane Crouzat

Není to nic nového. Už v roce 2020 řekl v zásadě totéž – jsme otevřeni strategické debatě s našimi evropskými partnery o roli odstrašování v Evropě. Tehdy to každý poslouchal, ale nikdo to nebral moc vážně, neboť tu byl silný americký deštník. Ale nyní jsme ve zcela odlišné situaci. Slyšeli jsme Donalda Trumpa, jak mluví o článku pět. Dokonce řekl: „Myslíte si, že kdyby byly Spojené státy napadeny, že by Francie přišla na pomoc?“

Mohli jste mu připomenout, že jste už přišli…

Přesně to můj prezident řekl. V těžkých časech jsme vždy stáli za Spojenými stály. Ale vidíme, že je tu teď nejistota. Proto projev prezidenta Macrona vyvolal velký zájem, dalo ho najevo i Německo. Bylo to poprvé, kdy se zapojilo do této diskuse.

Jak by ochrana měla vypadat? Rozmístili byste u partnerů svoje nosiče jaderných zbraní? Nebo byste uplatnili stejný systém jako Američané, kteří své jaderné bomby poskytují evropským zemím a ty mají vlastní letadla schopná nést tyto bomby, ale vše je pod americkým velením?

Rozhodnutí o použití jaderné zbraně je vždy na prezidentovi. Na nikom jiném. Není s nikým sdíleno, není sdíleno ani s NATO a nebude sdíleno s Evropou. Když vznikla pátá republika, prezident byl volen parlamentem. Generál de Gaulle hned po zvolení řekl, že potřebujeme referendum, ve kterém se rozhodne, že prezident bude volen přímo.

Měl na paměti, že vyvíjíme jaderné zbraně, a potřeboval mít z voleb takovou ultimativní legitimitu, aby mu mohla být svěřena tak velká odpovědnost. Když prezident Macron před pár dny řekl, že otevírá strategický dialog reflektující možnost rozšíření našeho jaderného odstrašení pro spojence v Evropě, neznamená to, že budeme sdílet nějaké kapacity.

Jak by měl jaderný deštník fungovat?

Francouzské odstrašování stojí na několika klíčových principech. Především mluvíme o svých životních zájmech. Pokud jsou životní zájmy Francie ohroženy, musíme mít kapacitu schopnou způsobit nepříteli nepopsatelné škody. Žádný prezident nikdy neřekl, co jsou ty životní zájmy, což je velmi důležité. Vždycky tu musí být strategická nejednoznačnost u toho, co považujeme za životní zájmy.

Jaké jsou další principy?

Odstrašování není nikdy zaměřeno na nikoho konkrétního, je zaměřeno na státy. Je také národně zcela nezávislé, nejsme v něm odkázáni na nikoho dalšího.

Francie dělala nezávislou politiku od 60. let, kdy odešla z vojenských struktur NATO.

Generál de Gaulle odešel z vojenských struktur NATO v roce 1966 a až za prezidenta Sarkozyho se do nich Francie vrátila. Alianci jsme však nikdy neopustili. Myslím si, že klíčovým spojením je, že jsme spojenci, ale nejsme srovnáni v řadě, nestojíme v řadě za tím, co zrovna USA řeknou. To bylo hlavní hnací silou zahraniční politiky v celé páté republice od generála de Gaulla. A myslím, že nám to sloužilo docela dobře. To, že jsme se stali jadernou silou, nám vždy dávalo zvláštní odpovědnost a přimělo nás, abychom si uvědomili, jaké mimořádné místo zaujímáme v mezinárodních vztazích a jak nesmírný vliv kvůli tomu máme.

Jsou vaše síly dostatečné? Francouzský arzenál je mnohem menší než ruský.

Naši prezidenti od dob Nicolase Sarkozyho říkali, že máme méně než 300 hlavic. USA a Rusko jich mají více než 5000, mají více než 90 procent všech jaderných hlavic. Podstatné ovšem je, že je to naprosto dostačující a extrémně věrohodné.

Chcete říci, že u jaderných zbraní není tak důležitý počet, protože i škody od jediného úderu mohou být ohromné? Ale jak dosáhnout toho, že odstrašení funguje?

Extrémní věrohodnost znamená mít dvě součásti odstrašujících sil. Je tu oceánské odstrašení, máme čtyři jaderné ponorky, které nesou jaderné hlavice. Mají jaderný pohon a mohou měsíce plout nedetekovány pod hladinou a nemusejí se vynořit. Nejméně jedna je vždy operačně nasazena někde na světě v plné pohotovosti pro případ, že by prezident rozhodl o jaderném útoku.

A jaký je druhý prvek?

Vzdušný, naše letadla Rafale, která mohou také nést jaderné hlavice. Tyto dvě složky dělají odstrašení věrohodné, protože máme vždy schopnost podniknout odvetný úder, kdyby nás zasáhli.

Jak zařídit, aby se ochrana rozšířila na další země? Kdyby se nějaká země, která by na programu participovala, třeba Německo, stala terčem jaderného útoku, tak byste na to odpověděli?

Nyní jsme teprve na začátku procesu, ale budeme chtít navrhnout evropským partnerům možnost, aby viděli, co znamená odstrašování prakticky. Třikrát nebo čtyřikrát do roka se naše letadla účastní simulace jaderného útoku, abychom ukázali, že jsme jako jaderná mocnost s dostatečnou kapacitou sil extrémně věrohodní. Budeme otevřeni našim partnerům, aby se účastnili těchto cvičení.

A dalo by se někdy říci, že Berlín nebo Praha jsou pro Francii také životními zájmy?

Nechtěl bych odpovídat přesně, protože kdybych odpověděl, poskytl bych definici, co jsou naše životní zájmy. Co vám mohu říci, je, že máme v EU společný osud. To je odpověď na vaši otázku.

Jaderné odstrašení stojí každého Francouze asi sedm eur měsíčně, to jsou dva vaše šálky kávy.
Francouzský velvyslanec Stéphane Crouzat

Do obrazu je potřeba přidat i Spojené království, které není od brexitu součástí Evropské unie, ale vždy bylo a zůstává velmi důležitým parterem v obraně. Jsme jedinými dvěma zeměmi v Evropě, které mají jaderný arzenál. V této oblasti hodně spolupracujeme. V roce 1995 prezident Chirac a premiér John Major přišli s deklarací, že životní zájmy obou zemí jsou vzájemně propojeny.

Jak to zaplatit? Odstrašování není levné.

Když zůstaneme u francouzského odstrašování, to stojí asi šest miliard eur ročně (150 mld. korun ročně). Je to patnáct procent obranného rozpočtu, což je dost, ale není to nepřekonatelné. Je to asi sedm eur na každého Francouze měsíčně. Jaderné odstrašení představuje každý měsíc dva vaše šálky kávy.

Macron: Francouzské jaderné zbraně by mohly chránit Evropu

Zahraniční

Pro odstrašení Ruska stačí i jaderné zbraně Francie, míní experti

Válka na Ukrajině

Nepravidelný podcast, který nabízí nejrůznější pohledy na válečný konflikt na Ukrajině a další současné konflikty. Debaty redaktorů zahraniční sekce Novinky.cz a vybraných expertů naladíte také na Spotify, Apple Podcasts nebo platformě Podcasty.cz.

Poslechněte si také naše další podcasty:

Výběr článků

Načítám