Hlavní obsah

Nesmyslů o elektromobilitě lítá po internetu hodně. Frčí řecké trajekty a výbuchy jak z Kobry 11

Elektromobilita je velkým tématem dalšího vývoje světa. Má své příznivce i kritiky a k té druhé skupině bohužel často patří i nejrůznější mýty nebo rovnou lži. Jedna z nich třeba zmiňuje, že Řecko zakázalo elektromobilům vjezd na trajekty, pokud nemají takřka prázdné baterie, a že by se tím pádem majitelé elektroaut ani neměli pokoušet na dovolenou do této destinace odjet. V dnešním díle Řetězáku uvedeme tyto informace na pravou míru a částečně se podíváme i na to, jak světové automobilky přehodnocují své plány.

Řetězák: S elektromobilem na trajekty (12. díl)Video: Novinky

Článek

Zmiňovaný článek se objevil na webu Autoforum.cz, odkud se dostal na sociální sítě a pak už si žil vlastním životem. Sdílely ho tisíce lidí. Titulek mluví o povinnosti mít „takřka vybitou baterii“, což pro majitele elektroaut dělá Řecko v podstatě nedostupnou zemi. Skutečnost je taková, že pokud se s elektroautem vydáte do Řecka, budou po vás chtít, aby baterie při vjezdu na trajekt měla maximálně 40 procent. Zdá se vám to jako „takřka vybitá baterie“?

Jak poukázala agentura AFP, Řecko v polovině května vydalo oběžník, kde se píše, že pokyny nastavují limity i pro vozidla poháněná jinými alternativními palivy, například plynem. Tato opatření byla přijata s cílem „zabránit a omezit riziko požáru a úniku toxických plynů v prostorách, kde jsou přepravována vozidla“.

V článku na Autoforu píší o „milionech korun za elektroauto, které je pouze zdrojem frustrace a nikoli radosti“, ale skutečnou hodnotu nabití na 40 procent zmiňují až v polovině článku.

Předpis vychází ze studie Evropské agentury pro námořní bezpečnost, která doporučuje rozsah nabití baterií mezi 20 a 50 procenty. Je to kvůli tomu, že v případě požáru mají „baterie s vyšší úrovní stavu nabití tendenci uvolňovat teplo ve vyšších tepelných špičkách a mnohem rychleji než baterie s nižší úrovní nabití“.

Jestli existuje důvod, proč s elektroautem nejezdit do Řecka, pak je to zatím nepříliš vyvinutá infrastruktura, to už ale nezní tak šíleně…

Dlouhé fronty? Ve skutečnosti slavnostní otevření

Vytrhávání informací z kontextu, či dokonce vyložených lží se dopouštěl zmíněný web už před čtyřmi lety, kdy vykresloval hrozivý obrázek pro nizozemské majitele elektromobilů, kteří prý už tehdy neměli kde nabíjet. K článku přidali redaktoři fotku, která evokuje dlouhé fronty u nabíjecích stanic, ve skutečnosti ale pochází ze slavnostního otevření 50. dobíjecí stanice u dálnice, jak upřesnil web Manipulátoři.cz. To je i taková malá škola mediální gramotnosti, jak jednoduché je obelstít čtenáře přiloženou fotkou.

Hoaxů na toto téma je víc než dost. Třeba letos v květnu se po Facebooku šířilo video, které má údajně vyobrazovat výbuch elektromobilu Tesla – záběry připomínají scény z legendární Kobry 11.

Jak později dokázal server Demagog.cz, na videu jsou zachyceny 11 let staré záběry požáru nákladního vozidla se spalovacím motorem vezoucí tlakové lahve po střetu se dvěma dalšími dopravními prostředky. Přesto jeho šiřitel napsal k videu popisek „srážka dvou elektroaut“ a přesto byl sdílený téměř třítisíckrát.

Dnešní díl Řetězáku nemá sloužit jako vychvalování elektromobility. Pokud vás toto téma zajímá, určitě doporučujeme náš článek z června letošního roku, kde se dočtete, jak některé automobilky začínají přehodnocovat své ambiciózní plány na výrobu elektrických vozidel.

Konec elektrické euforie? Mnohé automobilky přehodnocují plány

AutoMoto

Kvůli normě Euro 7 a plánovanému zákazu prodeje spalovacích motorů do roku 2035, se výrobci aut v posledních letech zaměřovali na vývoj elektromobilů. Ochladnutí zájmu o elektromobily kvůli obavě z budoucnosti některých nařízení, třeba souvisejících s dotacemi, případně kvůli nedostatečnému počtu nabíjecích stanic ale zapříčinilo, že některé automobilky přehodnocují plány. Audi, Mercedes-Benz nebo Volkswagen se vrací zpátky k výrobě hybridních a spalovacích motorů.

Věděli jste, že…

z dat o požárech vozidel od pojišťovací služby AutoinsuranceEZ v USA za rok 2021 vyplývá, že nejčastěji hoří hybridy, poté dieselové a benzínové vozy a až po nich, tedy nejméně často, vznikají požáry elektromobilů? Můžou za to použité technologie, méně rizikové součástky a samozřejmě i menší stáří elektrických vozidel.

Automobilka BMW, která už dříve vsadila na konzervativnější přístup a počítala s kolísající poptávkou, vyrábí modely, jež sice mají uvnitř spalovací, hybridní i elektrický motor, ale karoserie vypadají identicky, takže se vyrábí na společné lince, což je pro ně velká výhoda.

Do toho tu ale máme Čínu, jejíž vláda vynaložila za deset let na 5,4 bilionu korun na vybudování právě elektomobilního odvětví, i když takto zaměřené firmy zatím nedosahují výrazných zisků.

Čína vynaložila biliony, aby vybudovala odvětví elektromobilů

AutoMoto

To všechno ale neznamená, že by bylo na místě naskakovat na laciné a nepravdivé výkřiky na sociálních sítích, které se vám snaží vnutit názor, že elektromobilita je špatná. Obavy o budoucnost osobní dopravy jsou jedna věc, ale jako u všeho ostatního: vždy se snažte dívat na zdroje – odkud zpráva pochází. A hlavně obzvlášť bacha na to, pokud to sdílíte dál.

Podívejte se na dnešní Řetězák na videu, najdete v něm i záběry, o kterých se píše v tomto článku.

Moderátor Tony Havlík (segment) věnuje pozornost tématům, která se objevují v řetězových mailech a temných zákoutích internetu. Nový díl vychází vždy před víkendem, kdy nejčastěji dochází k výměnám názorů v rámci celých rodin a generací. Argumenty naservírované ve stručné a srozumitelné formě.

Odebírejte Řetězák také v podcastových aplikacích, zapněte si upozornění a žádný díl vám neuteče. Poslechněte si také naše další podcasty:

Výběr článků

Načítám