Hlavní obsah

Na děti se nekřičí. Pedagog by měl vytvářet bezpečné prostředí, míní učitel Pražák

Hostem dnešního dílu podcastu Pod svícnem je učitel Daniel Pražák, který je aktivní na sociálních sítích a snaží se šířit dobrou praxi v učitelství a obecně i v přístupu k dětem. Jak na žácích poznat, že něco není v pořádku? A jak s nimi komunikovat? I na tyto otázky odpovídá v rámci rozhovoru.

Pod svícnem: Daniel Pražák Video: Novinky

Článek

„Základ je brát děti jako lidi. Může to znít jako klišé, ale když si představíme, že se aktuálně hádám s lidmi, že by učitel neměl křičet na děti. Přece nikdo by neměl na nikoho křičet. Ideální stav je, že na nikoho nekřičíme. Když emoce nezvládneme a křičíme, tak je to o nás,“ vysvětluje Daniel na začátku podcastu.

Jemu samotnému jakožto třídnímu sedmáků pomáhá si vzpomenout, co on sám tropil za ve škole za vylomeniny. Ani dalece se to prý neblíží chování dnešních dětí. Zdůrazňuje, že je důležité volit při komunikaci s dětmi správná slova. Základem všeho je respekt.

„Já jako učitel učím i svým chováním a můžu modelovat očekávané chování. Ve chvíli, kdy se umím omluvit, zvyšuju pravděpodobnost, že děti ve třídě se budou umět také omluvit. Když děti uvidí, že vypěním, to se mi stalo včera, jsem schopen vysvětlit situaci a omluvit se. Tím můžu děti také učit,“ popisuje učitel.

Alarmující situace. Devítileté děti masturbují před kamerou, videa končí na internetu

Pod svícnem

Pražák vyzdvihuje také důležitost vytváření bezpečného prostředí, ve kterém se děti nebojí učiteli svěřit s problémy, které mohou ve svých životech zažívat. „Když se ti dítě svěří s volovinou, tak to tak nebereš. Dáš tomu vážnost, se kterou to dítě prožívá,“ nabádá.

Třídní učitel by měl být schopen monitorovat chování jednotlivých žáků ve třídě a vnímat případné změny v chování. Velmi cenní jsou v tomto případě i školní psychologové.

„Přišel za mnou rodič dítěte a řekl mi, že kdyby zlobilo, mám ho klidně fláknout. Nevěděl jsem, jak reagovat. Odvětil jsem, že si poradím jinak,“ vzpomíná. Daniel nelenil a zeptal se hocha, jak se mu daří. Později vyšlo najevo, že se jedná o dítě vystavené domácímu násilí.

Učitel má obrovské možnosti vytvářet situace, kdy za ním studenti mohou přijít. Traumatizované dítě často nesedí mlčky v rohu, ale může to být právě ten zlobivý, rušivý a těžko zvladatelný žák. Je důležité přemýšlet o potřebách dětí a příčinách jejich chování. Ve škole by se neměli podle Pražáka učit nejen studenti, ale také učitelé.

Jak vytvářet bezpečné prostředí? V čem pomáhají školní psychologové? Kdo jsou sociální pedagogové a co dělají?

Iniciativa Pod svícnem vznikla v roce 2022 s cílem edukace společnosti a změny legislativy v oblasti domácího násilí. Za jejím vznikem stály Barbora Urbanová a Michaela Studená za podpory osobností odborné a kulturní sféry.

Zpravodajský server Novinky.cz od první poloviny roku 2023 s iniciativou spolupracuje a podílí se na vydávání podcastu Pod svícnem. Ten přináší mimo jiné i autentické příběhy obětí domácího násilí.

Oběti domácího násilí můžete podpořit i finančně na platformě Donio.

Potřebujete pomoc nebo chcete zveřejnit vlastní příběh? Ozvěte se na e-mail: info@pod-svicnem.cz

Výběr článků

Načítám