Hlavní obsah

To, co se člověk nenaučí ve školce, zbytek života dohání na terapii

Chtějí posouvat kvalitu předškolního vzdělávání a přinášet rodičům možnost návratu do práce. Do roku 2025 jim pod rukama vyroste 100 nových dětských skupin, školek nebo lesních školek. Hostem nového dílu rodičovského podcastu Novinek je Jindřich Fialka, spoluzakladatel neziskové organizace Sto skupin.

Foto: Novinky

To, co se člověk nenaučí ve školce, zbytek života dohání na terapii

Článek

Témata dnešního dílu:

  • Jak projekt plní stanovené cíle?
  • Jak probíhají adaptace dětí do skupin?
  • Kdy dát ideálně dítě do školičky?
  • Kde (ne)může sídlit dětská skupina?

Rodiče po celé republice se potýkají s nedostatkem míst ve vzdělávacích zařízeních. V roce 2021 chybělo ve školkách až 40 tisíc míst. Problém, který tady byl již dříve, ještě více prohloubila válka na Ukrajině. A tak se zrodil projekt, který si stanovil nemalý cíl – založit do dubna roku 2025 sto nových a kvalitních dětských skupin.

„Snažíme se zaměřovat tam, kde je pomoc nejvíc potřeba. Tam, kde je největší nedostatek míst ve státních školkách. Zjednodušeně jsou to větší města, ale zároveň je to velmi lokálně specifické,“ vysvětluje v rozhovoru Jindřich.

Pokud bude projekt úspěšný, zaštítí 1200–3600 dětí předškolního věku a vytvoří také 300–500 nových pracovních míst. K dnešnímu dni otevřelo díky projektu už 16 nových zařízení, další jsou v různých fázích příprav. Některé se stihnou otevřít do pár měsíců, jiné bojují se zdlouhavými procesy schvalování.

„Co se týče nároku na prostor, tak se to od běžné školky moc neliší. Prostor musí být v přízemí, musí mít dva únikové východy, a pak máte dané také konkrétní míry pokojů apod. Hlídá se i to, jak daleko jsou od sebe háčky na ručníky – nesmějí se dotýkat. Těch podmínek je hodně, ale když školičky zakládáte opakovaně, všechny tyhle věci už znáte nazpaměť.“

Máte školku? A mohla bych ji vidět? V jedné panuje krutá vojna, ve druhé přílišná svoboda

Po mateřských stopách

Pro jednu dětskou skupinku o dvanácti až dvaceti čtyřech dětech bývají k dispozici dvě až tři chůvy a jeden pedagog. Pro děti připravují na každý den program, který jim pomáhá rozvíjet jejich schopnosti a dovednosti. Ve všech skupinách razí respektující výchovu a zakládají si na vedení dětí k samostatnosti a kreativitě.

„Od začátku jsme chtěli řešit jak dostupnost, tak kvalitu. Protože otevřít sto špatných školek ten problém moc neřeší. Kvalitu dětské skupinky dělá především tým – chůvičky, pedagog, vedoucí skupinky. Je to náročné udržet, protože tým musí odvádět skvělou práci každý den, což je nejtěžší například v době adaptací v nově vzniklé skupince, kdy se vám adaptuje 12 dětí současně,“ přibližuje Jindřich v rozhovoru.

Dlouhodobým cílem projektu je posouvat kvalitu a dostupnost předškolní péče v Česku. Poté, co založí sto dětských skupin, aby doplnili místa ve školkách, využijí zisk z provozu skupin na posunutí kvality předškolní péče a vzdělávání. V budoucnu chtějí pomáhat státu s vytvořením dlouhodobé vize a strategie v oboru.

Celý rozhovor se zakladatelem projektu si můžete poslechnout v přehrávači v úvodu článku.

Podcast o mateřství s Terezou Rakoušovou a Žanetou Stratílkovou a jejich hosty. Dříve známý jako Pandemické matky sobě. I nyní rozebírá taje a záhady rodičovství. Vydejte se po stopách mateřství každou středu na Novinkách.cz.

Poslouchejte každou středu na Novinky.cz, Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts nebo jiné oblíbené podcastové aplikaci.

Také nás můžete sledovat na instagramu.

Poslechněte si také naše další podcasty:

Výběr článků

Načítám