Článek
Upozornění: Následující text slouží jako stručné představení dnešního dílu podcastu Hlas na poušti. Poskytuje pouze přehled několika diskutovaných témat. Pro plné pochopení kontextu je žádoucí poslechnout si celou epizodu.
André se v logistice pohybuje doslova celý život. Od malička se angažoval ve spediční firmě svého otce a postupně poznal všechny úrovně tohoto oboru, od skladníka, přes řidiče, deklaranta až po ředitele, tentokrát již vlastní firmy. V té vystupoval jako prostředník mezi zákazníkem a dopravcem a vzhledem k tomu, že již patří ke generaci, která je zvyklá digitalizovat vše, tak se o to pokusil právě i v logistice.
Podle něj je to jediná cesta pro tento obor do budoucna, protože na něj doléhá celá řada nepříznivých faktorů. Celosvětově je to nízká marže v oboru, která brzdí inovace. Dále bezpečnostní nestabilita, která zpožďuje a prodražuje dopravu zboží po celém světě. V evropském měřítku je to demografie, kdy již dnes v dálkové silniční dopravě schází půl milionu řidičů.
Politici vždy hledají chybu jinde než u sebe
Na západ od nás tento výpadek nahradili řidiči z Čech a Polska, u nás pak zase ti z východu. Většina z nich ale dnes odchází do důchodů. Velký problém je v tom, že je nemá kdo nahradit. Je to práce, která není pohodlná a s ohledem na nepohodlí není přiměřeně placená.
Jediným řešením je na jedné straně větší využití kapacitních druhů dopravy, jako například železniční (to platí na dlouhých trasách). Na straně druhé větší využití (efektivita) stávajících dopravců cestou digitalizace přepravy veškerého zboží. U železnice narážíme na fakt, že třeba v ČR máme stále základní železniční síť z časů Rakousko-Uherska a její kapacita je na řadě míst využita „na doraz“.
Potřebovali bychom dobudovat komplexně dopravní infrastrukturu. Dálniční, která stále není dokončena, postavit železniční v nových trasách a dokončit i lodní, minimálně pokud jde o Labe. Nic z toho ale nebude brzy, vzhledem k délkám stavebního řízení a obstrukcím ze strany různých nátlakových skupin.
Jiný problém má Německo, kde tuto síť z velké části mají, nicméně je zastaralá a podfinancovaná z doby vládnutí Angely Merkelové, která peníze investovala do populistických „dárečků“. Dnes Německo nemá vlastně ani peníze, ani čas.
Pokud si chceme zachovat životní úroveň, na kterou jsme zvyklí, musíme se zbavit byrokratických omezení, převést velkou část průmyslu zpět z druhého konce světa do Evropy, rehabilitovat vlastní energetiku a umožnit kapitálově silným skupinám či jedincům investovat do inovací. Jinak v současném světě jako Evropa nepřežijeme.
Mikulecký a Staněk: Piráti přivezli z výletu v Bruselu kulturní války a teď jsou ve stavu klinické smrti
Co také zazní v tomto díle:
- Jedinou cestou, jak udržet logistiku v Evropě v chodu, je její racionalizace za pomoci digitalizace.
- Je nutné snížit evropskou závislost na dopravě zboží z Asie, z nestabilních nebo nepřátelských režimů.
- Paradox, kdy lidé, kteří hovoří o nutnosti snižování emisí, si nechávají vozit zásilkovou službou i denní nákup potravin.
- Cargokola v logistice nikdy žádnou roli kromě PR hrát nebudou. Cestou je spíš elektrifikace zásobování ve městech.
- V silniční nákladní dopravě v Evropě již dnes schází půl milionu řidičů a situace se bude jen zhoršovat.
Milan Mikulecký má zkušenosti z manažerských pozic v byznysu i státní správě jak v České republice, tak v zahraničí. Se svými hosty diskutuje před kamerou a mikrofonem bez ohledu na dnešní většinové názory. Hlas volajícího na poušti je historicky vyjádřením toho, kdy někteří lidé hlasitě upozorňovali ostatní na nebezpečí, do kterého se jejich společenství dostává, a nebyli včas vyslyšeni. Každý týden otevíráme nové téma.
Odebírejte Hlas na poušti také v podcastových aplikacích a nový díl vám neuteče:
Poslechněte si také naše další podcasty: