Článek
Po zhruba dvouleté pauze se o tom znovu mluví - od roku 2022 by měla všechna nově homologovaná auta v EU obsahovat systém zvaný ISA - Intelligent Speed Assistant, česky Inteligentní asistent rychlosti. Anebo, jak mu někteří trochu nepřesně říkají - omezovač.
Znamená to, že nám EU chce zakázat radost z řízení? A implikuje takováto otázka, že radost z řízení je nutně spojená s překračováním nejvyšší dovolené rychlosti? Na to se podíváme v sedmém dílu podcastu Po asfaltu.
Co způsobí povinný odstup aut od cyklistů? Na ostřikovače ani nemyslete
Předesílám, že – jak to u podobných nařízení obvykle bývá – se novinka dotkne jen malého množství nejlevnějších nových aut. Spousta vozů i nižší střední třídy už takovýto systém má, buď ve standardní, nebo aspoň v příplatkové výbavě. Je to totiž, alespoň v současném návrhu, „hlásítko” – někde na displeji ukáže, jaká rychlost je v místě aktuálně dovolená, a příp. oznámí její překročení.
Abychom ale nebyli žábou v hrnci, která si pořád říká, že je ta voda vlastně ještě v pohodě, až je najednou uvařená a ani si toho nevšimne, není možné nad tímto přídavkem do povinné výbavy mávnout rukou. Už nyní se hovoří o tom, že někdy v budoucnosti takovýto systém bude rychlost omezovat pevně.
V sedmém dílu podcastu Po asfaltu se také dozvíte, proč by něco takového byl zásadní problém i v rámci legálních rychlostí a gros systému ISA, proč je lpění na nejvyšší dovolené rychlosti nesmysl nebo jaké námitky má ACEA, Evropská asociace automobilových výrobců, která je Unii poslala ve čtyřicetistránkovém dokumentu.
Po asfaltu
Život na čtyřech kolech a chování za volantem očima člověka, pro kterého je řízení vším. Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify nebo Apple Podcasts.