Článek
Fotograf David Douglas Duncan žil od 60. let minulého století na francouzské Riviéře. Bydlel ve vesnici Dastellaras nedaleko města Cannes. Zemřel v minulém týdnu v nemocnici ve městě Grasse na komplikace způsobené zápalem plic. Obklopen byl svými bližními. Informoval o tom ředitel Picassova muzea ve městě Antibes.
Duncan začal svoji kariéru už ve 30. letech minulého století, kdy podle Texaské univerzity v Austinu cestoval jako fotograf na volné noze po Severní a Jižní Americe. Své archivy z tohoto období věnoval právě výše zmíněné univerzitě v roce 1996.
Sám Duncan bojoval ve druhé světové válce jako mariňák a právě armáda se stala jeho hlavním fotografickým cílem ve dnech budoucích. Pro magazín Life pořídil sérii unikátních snímků z korejské války na počátku 50. let. Tato zkušenost jej ovlivnila po zbytek jeho profesionální kariéry.
Měl bezprecedentní přístup k Picassovi
„Abyste poznali jejich příběhy, každou stranu fotografií si musíte prohlížet stejně detailně, jako kdybyste četli psaného textu v novele,” napsal jako úvodník ke své kolekci snímků nazvané „To je válka” z roku 1951.
Legendární fotograf, který své jméno spojil po značnou část kariéry s Nikonem, získal také poměrně unikátní přístup ke španělskému umělci Pablo Picassovi, kterého fotil nejen v jeho ateriéru, ale i doma. S Picassem se potkal v roce 1956 a zůstali dobrými přáteli až do Picassovy smrti v roce 1973. Známé jsou však i jeho snímky amerického prezidenta Richarda Nixona.
Fotoaparáty jsou politické zbraně
Pokud jej však něco učinilo opravdu slavným, byly to jeho naturalistické portréty zachycující neradostné osudy vojáků v Koreji a ve Vietnamu. Později během své kariéry byl Duncan hlasitým odpůrcem velkých válek, zejména pak v období prezidentování George W. Bushe.
„Máte fotoaparáty. Jsou to politické zbraně a vy je musíte používat,” řekl Duncan mladým válečným fotografům na mezinárodním festivalu fotožurnalismu ve francouzském městě Perpignan.