Hlavní obsah

Z veterána, který měl být investičním vozem, se často stává neprodejný člen rodiny, říká sběratel

„Většinou se setkáváme s lidmi, kteří si starší auto nechávají oživovat s úmyslem ho prodat, ovšem nakonec to skončí tak jako u nás. Vůz se stane členem rodiny,“ říká sběratel historických vozů Libor Suchý z obce Nový Šaldorf, která je součástí Znojma. Suchý tady má za průčelím rodinného domku rozměrnou halu, kde se skrývají desítky vozů různých značek a stáří.

Z veterána, který měl být investičním vozem, se často stává neprodejný člen rodinyVideo: Miroslav Homola, Právo

Článek

Většina z nich je po renovaci a jejich laky a chromy často chrání ještě plachty. Škodovky s různým označením, legendární felicie i „tisícovka embéčko“, spartaky, tatrovky, včetně slavné T 603, žigulík a také audi, Ford Mustang, VW a další známá i laikům méně známá auta.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Malý valník Ford, který nesmí chybět v žádném pořádném americkém filmu. Vyráběl se v letech 1951–1956 a vozil třeba jako ten pana Suchého whisky. Sudy jsou bohužel prázdnou dekorací.

„Rozděluji je na ta, co všichni dobře známe. Z východního bloku, včetně wartburgů, trabantů, moskvičů, polských fiatů, a pak ta ostatní. Ale neptejte se mě, která mám raději. Se všemi jsme už strávili kus života, a to nejen já, ale i ostatní členové rodiny, a tak se k nim taky chováme,“ řekl Právu v někdejší stodole po dědečkovi Libor Suchý.

Zálibu podědil po otci

Vidět jeho rodinnou sbírku takto pohromadě je mimořádné. Moc lidí si totiž domů nevodí.

„Se všemi auty po renovaci jezdíme, občas se zúčastňujeme i veteránských srazů, ale celou sbírku nepředvádíme. Celkem máme asi čtyřicet vozů, včetně těch, co ještě na renovaci čekají, takže ani tady všechny nejsou. Nevešly by se,“ říká muž, který zálibu v autech podědil po svém tátovi.

Jak se vzápětí přiznává, k některým vozům má přece jen bližší, takříkajíc srdeční vztah. Patří mezi ně i tmavomodrá Tatra 603 z roku 1974.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Není divu, že jedno z nejkrásnějších československých aut T 603 je i srdeční záležitostí Libora Suchého.

„Byla jednou z posledních vyrobených, těch kusů bylo jen velmi málo. A pak je to jednoznačně Tatra 54 z roku 1930. Tu jsem objevil na jedné zahradě v roce 1986 u Pardubic, kde jsem sloužil jako voják. Táta ji koupil, zrenovoval a dal mi ji darem v roce 2012 k padesátinám. Táta už tu není, ale ten příběh i auto žijí v rodině dál,“ zavzpomínal sběratel, kterému se auta stala i obživou.

Jeho servis, kde se opravují škodovky či seaty moderních konstrukcí, se totiž specializuje i na renovaci veteránů na zakázku.

Investiční auta jsou móda

„Takzvaná investiční auta jsou v poslední době velká móda, což vyhnalo i ceny do podle mne často nesmyslných výšin. Lidé by měli k takovému nákupu přistupovat s rozvahou,“ radí pan Suchý.

Podle něj je vždy důležité snažit se získat co nejvíc referencí o tom, kdo veterána bude rekonstruovat. Společnosti, kterým to trvá více než rok, obvykle podle něj moc důvěry nebudí. A pak po renovaci nespěchat s prodejem.

Historické vozy mají zanedbatelný dopad na životní prostředí, upozorňuje studie

AutoMoto

„My se však většinou setkáváme s lidmi, kteří si auto nechávají oživovat s úmyslem ho prodat, ovšem nakonec to skončí tak jako u nás. Vůz se stane členem rodiny. A to čeká i tohoto krasavce,“ říká se smíchem u poněkud zašlé Škody 422 z roku 1930.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Tato Škodovka 422 z roku 1930, která je vzácná i tím, že se dochovala prakticky v původním stavu včetně originálního čalounění, čeká na renovaci už dvacet let.

„Ta čeká na oživení už dvacet let, ale dočká se. Brzo začneme.“ Své miláčky rád projíždí silnicemi kolem vranovské přehrady. Obvykle v doprovodu manželky Dany, která prohání felicii z roku 1964, a dcery Martiny, jež obvykle „sedlá“ fiata pětistovku s datem narození 1974.

Syn Libor, který studuje v Boleslavi automobilní školu, má však prý raději rychlejší kola. Preferuje například Lancii Delta Integrale, která také patří k chloubám unikátní sbírky.

Související témata:

Výběr článků

Načítám