Článek
S vodním kolem od novozélandské firmy Manta5 se můžete vydat na výlet rychlostí až 20 kilometrů v hodině. Kromě pedálů vás bude pohánět elektromotor o výkonu 460 wattů. Baterie vydrží na jedno nabití až čtyři hodiny, což dává prostor k pohodlnému výletu po vodních plochách.
Ačkoliv nad hladinou připomíná stroj skutečně běžné jízdní kolo, pod vodou se skrývají křídla z uhlíkových vláken, která zajištují stabilitu a udržují kolo nad hladinou. V přední části se pak nachází vrtule, která je poháněna lidskou silou.
Přidání elektromotoru
Společnost se rozhodla do kola instalovat elektromotor hlavně z důvodu, aby lidé mohli na vodních kolech cestovat na delší vzdálenosti. Perfektně se můžou hodit třeba k přejezdu od zakotvené jachty na břeh.
„Prvních pět let výzkumu se však jednalo skutečně o zcela manuální zařízení. Elektromotor jsme přidali až po zvážení jeho přínosu pro širší spektrum zákazníků,“ řekl Greg Johnston, zakladatel společnosti, jež vznikla v roce 2011 a v roce 2017 představila první prototyp vodního kola.
Vozítko budoucnosti klame tělem
Po představení na sociálních sítích kolo vzbudilo velký ohlas a video s prototypem viděly stovky milionů lidí. „Zájem zaznamenáváme od nejrůznějších skupin lidí. Jak u milovníků běžné cyklistiky, tak u vyznavačů vodních sportů. Zájem je po celém světě,“ uvedl Johnston, jenž představuje kolo i na každoročním veletrhu spotřební a výpočetní elektroniky International Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas.
Prvních 30 strojů už našlo své majitele na Novém Zélandu. Plánem firmy je během tohoto roku vyrobit další a rozšířit vodní elektrokolo do světa. V rámci předobjednávek, které už byly spuštěny, vyjde elektrokolo na 7495 amerických dolarů (170 tisíc korun).
Naučit se na něm jezdit není podle Johnstona nijak obtížné: „Většina lidí se to naučí během chvíle. Je to jako jezdit na kole po souši. Když spadnete ve větší hloubce, dokážete na kolo znovu vyskočit a rozjet se,“ dodal.