Článek
Z kutru z Delftu vyrobeného v roce 1943 se měl stát ukázkový příklad dopravní plachetnice, která dokáže, že moderní nákladní doprava může být ohleduplná k životnímu prostředí.
Zmrtvýchvstání plavidla trvalo dva a půl roku, než se změnilo z nefunkční kocábky na moderní loď. Úplně na začátku se trojice zbavila sedmitunového naftového motoru. Převozní kapacitu rozšířili na 35 tun, místo motoru instalovali dva stěžně, solární panely a plachtoví s celkovou plochou přibližně 280 metrů čtverečních. A nakonec svůj nově nablýskaný diamant pokřtili: Tres Hombres, španělsky Tři chlapi.
První plavba mířila na summit
V prosinci 2008 prošla plachetnice křest ohněm - na první cestu se vydala symbolicky do Kodaně, na ekologický summit o ochraně klimatu. „První výlet? Rychlý a mrazivý! Sněžilo, minus 16 stupňů,“ vzpomíná Lackner.
Od té doby křižuje loď Atlantik mezi Evropou a Amerikou. Nákladní prostor zpravidla zabírá fajnové zboží: olivový olej, víno a živé ryby míří jedním směrem, aloe pravá, rum, káva a čokoláda druhým. Jedno má společné: ekologický a fair původ.
Superekologická přeprava však není laciný špás - zákazník zaplatí zhruba čtyřikrát víc v porovnání s klasickým převozem kontejnerů, který na životní prostředí příliš ohledů nebere. Na výslednou cenu zboží to však nemívá zdrcující dopad: kupříkladu litr olivového oleje bývá dražší o 50 centů (necelých 14 korun).
Dřina místo romantiky
To, co vyhlíží tak romanticky, skrývá tvrdou, vysilující práci. Osm měsíců v roce žene Tres Hombres vítr či větřík po vlnách, pluje ve dne, v noci, při smrštích i bezvětří.
Ani zisk nebývá nijak ohromný. Trojice si vyplácí měsíční mzdu ve výši tisíc eur (27 340 korun). Může si to dovolit: žijí skromně, bez rodin a předtím si dva z nich přišli na slušné peníze v IT. „Bez toho polštáře bychom museli skončit, sotva jsme začali,“ netají se Jorne Langelaan.
Nejstarší nákladní plavidlo
Tři chlapi se mohou pochlubit rostoucím počtem klientů. „Stále více firem se hlásí ke své odpovědnosti a chtějí své zboží převážet ekologicky únosně,“ těší se Lackner.
Trojice si dokonce může dovolit pořídit si další loď jménem Nordlys vyrobenou v roce 1873 v německém Kielu. Jakmile na podzim nastoupí do služby, stane se nejstarším provozuschopným nákladním plavidlem na světě.
V odpovědi na otázku, proč to všechno podnikají, kapitán Langelaan sype čísla z rukávu: „O 90 procent veškerého zboží se postarají lodě. Asi 90 tisíc jich brázdí světové oceány. Tato flotila spotřebuje 700 tisíc tun paliva. Současně vyrobí přes dvě procenta globálního oxidu uhličitého.”