Hlavní obsah

V USA na vás s otevřenou náručí nečekají, vzkazují čeští startupisté

Novinky, Jakub Kynčl

Přijít s nápadem, všechny ohromit, prorazit s ním v USA a vést se na vlně úspěchu. To je sen mnoha začínajících projektů, ale jen úplnému zlomku se to podaří. O tom, jak cesta za tímto snem může vypadat, jsme mluvili s Adamem Mrštíkem z českého startupu PresentiGO.

Foto: archiv PresentiGO

Jan Tkáč a Adam Mrštík stojí za českým startupem PresentiGO.

Článek

Dva známí z Ostravy se snaží světu prodat svůj nápad? Můžete jej čtenářům v krátkosti představit?

To nebude lehké, ale dobrá. Prostě jsme vytvořili komplexní prezentační platformu. PowerPoint je pro prezentace v dnešní době nedostatečný, tak jsme dali dohromady něco, co umožňuje prezentovat portfolio a produkty na úplně jiné úrovni, než bylo zvykem.

Co stálo za nápadem?

Můj kolega, který je hlavou nápadu a naším interním Stevem Jobsem, má 15 let svou softwarovou firmu, která vyráběla software pro obchodníky v terénu. Zjistilo se, že když mají manažeři aktuální informace toho, co se děje v terénu, jsou schopni na to okamžitě reagovat a tržby se mohou výrazně zvýšit. S příchodem tabletů jsme se začali bavit, že bychom mohli udělat něco, co nebude obchodníky kontrolovat, ale umožní jim to lepší prezentaci v terénu. To byl počátek PresentiGO. Nápad byl v roce 2011, firma vznikla o rok později.

Jak tedy vypadaly začátky?

PresentiGO byl na začátku jen takový viewer PowerPointu, ale hodně kompatibilní. V té době nebyl systém, který by uměl zařídit kompatibilitu PowerPointu na mobilních zařízeních. Svého času jsme byli dokonce více kompatibilní než Microsoft sám se sebou, což bylo sice docela úsměvné, ale nedalo se na tom stavět dlouhodobě.

K čemu jste tedy došli?

Rozhodli jsme se zvolit technologii, která bude umět do budoucna s PowerPointem daleko více věcí než standardně PowerPoint. Začali jsme tedy aplikaci PresentiGO vyvíjet ve vývojářském systému, který se běžně používá na tvorbu her. Dnes je ten stav takový, že ač používáme jako základ PowerPoint, tak v něm paradoxně umíme daleko víc. Ať už jde o engagement či třeba 3D.

Nemůžu si pomoci, ale tenhle projekt mi nezní tak, že by mohl být soběstačný pouze v ČR. Jak jste se rozhodli cílit?

To máte pravdu. Hned v první fázi jsme uvažovali pouze nad americkým trhem. Dnes to nehodnotím jako úplně šťastné rozhodnutí. On je americký trh hodně specifický a spousta firem, se kterými se bavíme o PresentiGO, tak nám říká, že jim trvalo třeba rok, než se jim podařilo adaptovat na americký trh. A to jsou to přitom opravdu velké firmy.

Proč jste tam tedy chtěli?

Vize byla jasná - velký trh IT, pokročilé technologie atd. Na druhou stranu je tam ale také větší konkurence, specifický marketing a neznámé prostředí. Takže i nám nějaké etablování trvalo v USA rok a půl. Vše jsme analyzovali v terénu za chodu. Sami jsme byli posléze překvapeni, kolik konkurentů nakonec v USA máme, ačkoliv vždy jen v určité oblasti. My jsme komplexní platforma, u nich se vždy všichni specializují na určitý segment.

Měli jste zaječí úmysly, když jste přišli na to, že situace v USA není tak růžová, jak jste si ji malovali?

Něco takového proběhlo. Nechci říkat, že to pro nás byl nějaký drsný šok, ale určitě to bylo rychlé vystřízlivění. Na místě zjistíte, že tam na vás nikdo nečeká, že je tam velká konkurence a lidé jsou hodně vybíraví. Nárazů tam bylo hodně. Tím jsme se ale nějak proboxovali a aktuální stav je takový, že už tam máme svou entitu, své obchodníky i zákazníky. Našli jsme si svou cestu, ač jsme ji na můj vkus hledali až příliš dlouho. Ale klaplo to.

Došli jste na své cestě k nějakému prozření a něco hodně měnili?

Určitě. Došli jsme k tomu, že bychom mohli mít klienty i v České republice, ač jiného typu než ve Státech. Hlavní výhodou je pro naše klienty to, že s naším programem mohou prezentovat své produkty ve 3D se vší parádou.

Pro jaký typ firem to je benefit? Abych se dostal trochu do obrazu...

Třeba pro ty, které vyrábějí součástky nějakých obrovských zařízení nebo třeba velké a obtížně přepravovatelné produkty. Jmenujme třeba sedadla do vlaků nebo gynekologická křesla. To je něco, co si obchodník na schůzku s potenciálním klientem asi jen tak nepřinese. Takže obecně - výrobní firmy. Začali jsme sbírat feedback a pak jsme si řekli, že když tohle dokážeme dělat v ČR, tak proč bychom to nedokázali dělat v USA...

A?

Podařilo se. Našli jsme evidentně vertikálu, po které můžeme postupovat dál a dál. Ukázalo se, že je to pro náš projekt správné zacílení. Úspěch v ČR nám tedy paradoxně pomohl i v rozvoji ve Státech.

Kolik máte třeba zákazníků v ČR?

Zhruba 30, ale rozpracovaných je asi dalších 50. Jsme v podstatě stále jen malá firma. Řekli jsme si ale, že i v České republice je hodně zajímavých firem s mezinárodním přesahem, a proto jsem rád, že jsme naše podnikání rozšířili i na naši vlast.

Je podle vás jednodušší rozjíždět projekt v ČR nebo ve Státech?

Těžko říci, záleží na oboru. Nám třeba teď hodně pomáhá, že máme zastoupení v USA. Máme know-how, jak se tam dělá prezentace, což je zajímavé tím, že USA jsou v tomhle o hodně dál než nejen ČR, ale celá Evropa. Takže pro mnohé naše zákazníky je zajímavé to, že máme tento nadhled a nezůstali jsme v české bublině. A na druhou stranu nám v USA pomáhá, že jsme evropská firma, máme tedy o něco nižší náklady a jsme pro ně cenově přijatelní.

Jaká je tedy situace nyní?

Letos jsme získali investici od jedné velké společnosti. S penězi a partnerem za zády je přece jen více možností, takže jsme prohloubili aktivity ve Státech a soustředíme se více na marketing a online marketing. Dříve jsme přeskakovali z A na B a z B na C. Teď jsme firmu více profesionalizovali a nabrali jasný směr. Míříme tam, kam jsme si vytyčili.

Související témata:

Výběr článků

Načítám