Článek
Paduanelli pracuje jako auditor v oblasti lékařských přístrojů, odjakživa však obdivuje letadla a studoval elektronické inženýrství, což se mu při stavbě leteckého simulátoru náramně hodilo.
Angličan s italskými kořeny a otec dvou dětí žijící ve vesnici Sherfield-On-Loddon kvůli své práci hodně cestuje. V Boeingu 737 tak podle svých slov seděl nesčetněkrát, ovšem pouze jako cestující.
Začalo to hrou na disketě
„Od malička bylo mým snem postavit skutečný, plně funkční kokpit. Pamatuju si, že když mi byly tři roky, přišel nás navštívit strýc, jenž byl pilotem italské armády. Mně a mému bratrovi přinesl jako dárek malou disketu s herním leteckým simulátorem. V té době pro mě byla tato hra vším. Bylo to poprvé, kdy jsem něco podobného viděl,“ zavzpomínal pro agenturu AP Paduanelli.
Opuštěná letadla na Bali nalézají nová uplatnění
„A jak šel čas, vylepšovaly se i technologie. Na trhu se objevovalo více a více simulátorů od různých společností. Proces byl stejný – nainstalujete hru, připojíte joystick a můžete létat. Ačkoliv v průběhu let bylo létání stále realističtější, nikdy jsem se necítil jako skutečný pilot, protože jste vždy používali joystick a klávesnici,“ vysvětlil.
Právě to ho přivedlo k myšlence, že jednoho dne postaví svépomocí kokpit, který bude dokonalou kopií toho skutečného. A když se před časem s rodinou přestěhoval do nového domu, věděl, že nastal ten správný čas.
„Cítil jsem, že to bude super projekt, u kterého budu moct trávit čas se svými dětmi, jimž tehdy bylo sedm a deset let. Také je letectví zajímá,“ uvedl s tím, že na simulátoru však mohl s ohledem na pracovní vytížení dělat pouze o víkendech.
Chtěl to vzdát
„Kdybych na tom pracoval osm hodin denně, pět dní v týdnu, tak by mi to trvalo celý rok,“ řekl. Simulátor nakonec dokončil po třech a půl letech, přiznal však, že nastaly i momenty, kdy měl chuť všechno vzdát.
„Stavba vyžadovala velkou znalost elektroniky, mechaniky, konstrukce, síťování, kalibrace a softwaru. Čas strávený na vysoké škole se opravdu vyplatil. Jednoho dne jsem ale málem skončil s tím, že se honím za nesplnitelným snem. Tyto momenty vás ale obvykle nakonec posilní, což se stalo i v mém případě, a pokračoval jsem,“ sdělil Angličan.
Za celý projekt nakonec v přepočtu utratil přes 3,8 milionu korun. „Nemyslete si ale, že jsem bohatý. Utrácel jsem holt za něco, do čeho jsem byl blázen. V žertu říkám, že jsem si vybral dárky na dalších 100 let dopředu,“ zavtipkoval.
Více modulů než skutečné letadlo
Simulátor, který vyrobil, využívá skutečné mapy i aktualizace počasí a letečtí nadšenci s ním mohou „přistát“ na letištích po celém světě. Nad garáží má Paduanelli dokonce salonek, kde si návštěvníci mohou dopřát kávu a sušenky nebo si zahrát stolní fotbal a videohry.
„Snažil jsem se nabídnout nejenom vzrušení z toho, že se člověk stane kapitánem Boeingu 737-800NG, ale také plnohodnotný zážitek nad rámec základního ‚sedni si, zatáhni a vzlétni‘,“ vysvětlil a dodal, že jeho stroj už stihli omrknout i kapitáni aerolinií British Airways a Ryanair.
„Kapitán British Airways mi řekl, že to předčilo jeho očekávání. Dokonce mi tvrdil, že simulátor má více modulů než skutečné letadlo,“ uzavřel spokojeně Paduanelli.