Hlavní obsah

Seznamování po japonsku. Dohazovači nevědí, kam dřív skočit

K úlevě Kokiho Gota se brzy odpoledne mraky rozestoupí a zahrady Hamarikjú v centru Tokia zahalí sluneční paprsky – ideální počasí pro idylické procházky párů kolem dokonale udržovaných živých plotů, rybníků a trávníků. Dvanáct nervózních mužů a žen se zde první červnovou neděli sešlo na seznamovací akci. Než však přeskočí romantické jiskry, musí se navzájem poznat.

Foto: Profimedia.cz

Japonky očekávají, že hlavními živiteli rodiny budou muži.

Článek

„Děkuji, že jste se dnes zúčastnili setkání. Rád bych všechny na úvod požádal, aby se krátce představili,“ říká Goto z opačného konce místnosti s tatami v tradičním čajovém domku v jednom z rohů zahrad. Goto řídí organizaci J-konkatu, která se věnuje seznamování potenciálních párů.

Účastníci pozorně sedí na polštářích a střídají se: „Rád jezdím na projížďky a vychutnám si báječné jídlo,“ hraje na jistotu sedmatřicetiletý bankovní úředník, který je jako ze škatulky. „Poslední dobou mě baví sledovat zápasy profesionálních zápasníků sumo,“ svěřuje se 32letá grafička reklamní agentury a její poněkud výstřední koníček vyvolává dobromyslný smích.

„Jde spíš o to, abychom si procvičili, jak se stýkat s opačným pohlavím,“ vysvětluje Goto v listě The Japan Times. „Japonci obecně příliš nevynikají v navazování romantických vztahů,“ dodává. „Takže opravdu neočekávám, že by páry vznikaly právě na této akci. Chci, aby zájemci o seznámení získali větší jistotu.“

Avataři i obří party

Například v sousední prefektuře Jamanaši mohou osaměle žijící hledat spřízněné duše prostřednictvím metaverza, tedy globální virtuální reality, kde se lidé pohybují v podobě avatarů. V prefektuře Aiči se organizátoři připravují na jednu z největších seznamovacích party, která se kdy v zemi konala, a v říjnu pozvou čtyři sta mužů a žen na obří setkání. Mezitím trh konkatsu (dohazování) přetéká seznamovacími aplikacemi.

V Japonsku se za hlavní překážky bránící perspektivám manželství považují dýchavičná ekonomika a rostoucí rozdíly v příjmech, jakož i tradiční genderové normy, které očekávají, že muži budou hlavními živiteli rodiny.

Podle Masahira Jamady, profesora sociologie na univerzitě Chuo, představují nižší příjmy hlavní překážku pro uzavření manželství nejen pro muže v Japonsku, od nichž se očekává, že zabezpečí rodinu.

Po návratu do Hamarikjú se dvanáct účastníků rozdělí do dvou skupin a projdou si zahradu. Je mezi nimi i čtyřicetiletý Juzo Ošima, který se vyšňořil do slušivého modrého saka a fešácké pruhované košile. Je zástupcem ředitele jedné tokijské výrobní společnosti a ke Gotově akci se připojil už potřetí.

Ve stejné skupině se ocitla i fanynka sumo. Drobná, v černé sukni, zřejmě upřela svou pozornost na Ošimu a drží se po jeho boku. Později, po skončení tříhodinové akce, se Ošima pochlubí, že si s ní vyměnil kontakty v aplikaci pro zasílání zpráv Line.

Foto: Profimedia.cz

Zahrady Hamarikjú vyhledávají nejen zamilovaní, volný čas tu tráví mnoho obyvatel Tokia.

Osobní kontakt

„Vyzkoušel jsem i seznamovací aplikace,“ říká. „Plusem akcí pana Gota je, že přeskakuje online výměnu názorů a přechází rovnou k osobnímu setkání.“ Jednou ze služeb, které Ošima vyzkoušel, je kekkon sodanjó neboli agentura pro manželské poradenství, což je jakýsi hybrid mezi online dohazováním a osobními manželskými poradci. Mezi největší se řadí Zexy Enmusubi Agent.

Po zaplacení vstupního poplatku ve výši 33 tisíc jenů (5220 korun) si členové mohou vybrat ze tří měsíčních plánů. Ten standardní jim například umožňuje procházet online profily registrovaných uživatelů a žádat o schůzky až s dvaceti lidmi měsíčně. Osobní „koordinátor seznamování“ bude mezitím klientům také nabízet šest doporučení měsíčně na základě jejich původu, vkusu, společenského postavení a dalších kritérií.

„Jakmile skončí zkušební období, kdy se aktéři setkávají s mnoha lidmi, přecházíme na bližší kontakt, během něhož se klienti soustředí na rozvoj hlubších vztahů,“ objasňuje Reko Okaová, manažerka obchodního oddělení dohazovačů společnosti Recruit Zexy Navi. „Na požádání nabízíme různé rady, například jak se obléci na rande či jak požádat o ruku.“

Peníze až v první řadě

Svět seznamovacích aplikací bývá často světem sám pro sebe. V roce 2013 si Misanori Takahaši, docent na Tokijské metropolitní univerzitě, nainstaloval do svého iPhonu první seznamovací aplikaci. Bylo mu 38 let a usoudil, že je nejvyšší čas začít hledat protějšek, místo aby se věnoval sólo rybářským výpravám a konzumaci ramenu.

Jako ekonom však brzy zjistil, že takové aplikace fungují na základě toho, čemu říká „dynamika srovnávání“. Při vytváření profilů zájemci musí nahrát své fotografie a zadat výši svého platu, vzdělání, koníčky a další informace, které jim pomáhají vyniknout. Ti, kteří si profily prohlížejí, mohou naopak zúžit vyhledávání podle toho, co hledají.

„Vydělával jsem asi deset milionů jenů (1,58 milionu korun) ročně, což jsem považoval za dobrý plat,“ říká Takahaši. „Ale to nebyl dostatečný prodejní argument, protože jakmile mě zařadili do kategorie těch, kteří si přijdou na deset milionů jenů, ocitl jsem se mezi spoustou dalších, kteří berou mnohem více než já, jsou mladší, lépe vypadají a vlastní například luxusní byty,“ uvedl.

Foto: Profimedia.cz

Akce pořádané seznamovacími agenturami se většinou odehrávají v příjemných čajovnách.

„Už se mi také stalo, že se se mnou ženy scházely jen kvůli tomu, že jsem platil večeře,“ posteskne si. „Když jsem se jednou zúčastnil setkání v Ginze, málem mě jedna účastnice přesvědčila, abych jí koupil kabelku Hermes za 200 tisíc jenů (31 670 korun).“

Nyní, když se blíží padesátce, Takahaši nezastírá, že hledání partnerky odpískal. „Vzhledem k věku jsem usoudil, že bude lepší, když budu svůj čas věnovat koníčkům a věcem, které považuji za důležité,“ netají se.

Někteří organizátoři si uvědomili nevýhody přílišného sebeprosazování a marketingu, které jsou vlastní online setkáním, a zvolili jiný přístup. „Většina účastníků online akcí upřednostňuje vzhled a věk – což lidi, kteří si nejsou tak jistí sami sebou, odrazuje,“ podotýká Jurie Sasa, úředník z města Hokuto v prefektuře Jamanaši, který má za úkol poskytovat sňatkové konzultace.

Anonymita pomáhá

Stejně jako mnoho dalších obcí v Japonsku trpí i Hokuto vylidňováním a v rámci snahy o zastavení demografického odlivu pořádá seznamovací akce. „Rozhodli jsme se uspořádat online seznamovací akci v metaverzu a nechat zájemce, aby se připojili prostřednictvím avatarů,“ říká. Anonymita pomohla těm z venkovských oblastí, kde se šíří drby, aby se mohli připojit bez obav, že se o tom dozvědí sousedé.

Jakmile je na virtuální platformě uzavřena shoda, avataři si před výměnou kontaktů vyjdou na dvě schůzky jeden na jednoho. „Nakonec se na třetím rande setkají osobně,“ říká Sasa. „Zdá se, že do té doby mají o sobě dobrou představu – zatím jsme neslyšeli žádné stížnosti.“

Cítíte se osaměle? V Jihoafrické republice si můžete najmout profesionálního mazliče

Lifestyle
Související témata:

Výběr článků

Načítám