Hlavní obsah

Pro pivo s kamarády můžete mít i inteligentní záminku

Právo, Novinky, Martin Foral, Jakub Štěpánek

Do hospod se už dávno nechodí jen za několika půllitry zlatavého moku. Bary, restaurace a kavárny ovládá v poslední době fenomén zvaný pub kvíz neboli hospodský kvíz. Populární je zejména ve větších městech, soutěžícími však nejsou pouze mladí lidé.

Foto: Chytrý Kvíz

Účastníci kvízu zaměřeného na znalosti o Harrym Potterovi.

Článek

Tento druh zábavy se k nám dostal z Velké Británie a rychle si získal oblibu všech věkových skupin. Za mekku pub kvízů by se dalo označit Brno. Zasoutěžit si tu můžete prakticky kdykoli a skoro na každém rohu.

Hospodský kvíz je kombinací zábavy, soutěžení a setkávání s přáteli. Stačí najít některé z míst, vytvořit tým, dát mu originální název a pak už jen poměřit své síly s ostatními. „Na pub kvízy chodím pravidelně. Konečně jsem našel využití pro spoustu v uvozovkách zbytečných informací, které mám v hlavě. Například jak se celým jménem jmenovala Marie Terezie,“ popsal účastník kvízu David Ryšánek.

I když jsou soutěže hlavně o pobavení, už dnes existují týmy, které se mu věnují takřka profesionálně. V Brně funguje několik lig, ve kterých můžou soutěžící bojovat s těmi nejlepšími v celé republice. Ceny pro vítězné týmy jsou velmi zajímavé. Většinou se rozdávají zážitkové poukazy od sponzorů nebo deskové hry.

Zajímavá brigáda

Společnosti, které organizují kvízy, utrží zisk zejména za startovné. U klasických kvízů zaplatí účastník zhruba 60 Kč, při speciálních tematických kvízech kolem stokoruny. I na tento druh inteligentní zábavy se však vztahuje loterijní zákon. Organizátor tak potřebuje povolení od ministerstva financí, jinak mu hrozí tučná pokuta.

Kvízové ligy se v Brně hrají ve více než padesáti podnicích. Celkem 25 jich slučuje liga organizovaná společností Chytrý Kvíz. „Již delší dobu se nám podniky hlásí samy. Většinou vše funguje na základě doporučení přes známé,“ popsala provozní ředitelka Chytrého Kvízu Tereza Juráčková.

Majitelům jednotlivých zařízení stačí pouze zajistit zázemí. Organizátor pak pošle na místo svého moderátora s otázkami, který se už o zdárný průběh soutěže postará sám. Moderátoři se často rekrutují z řad studentů vysokých škol. „Moderování hospodských kvízů se věnuji už rok. Je to super brigáda, při které si navíc můžete zlepšit svoje vyjadřovací schopnosti,“ řekl student Masarykovy univerzity Tomáš Foltán.

Hrají i Pražáci

Fenomén hospodských kvízů rovněž pronikl do hlavního města. „V Praze začal originální PubQuiz pilotně fungovat na jaře 2014, ale teprve od roku 2016 se lze bavit o nějakých pravidelných hrách. Začátky probíhaly živelně, stálo to na jednom, dvou lidech, kteří se pořádáním kvízu bavili po práci, dělali to z radosti a „za pivo“,” říká David Novotný, koordinátor pražského PubQuizu. Ten se koná na různých místech 13krát v týdnu.

Kromě největších provozovatelů působí na scéně i několik menších společností a jednotlivců. „Bohužel se nedá mluvit o konkurenci, protože většinu nápadů, se kterými přijdeme, realizují do dvou měsíců i další firmy, ale to je prostě úděl malého českého rybníčku,” myslí si Novotný.

Do nejlepších světových barů to mají Češi daleko

Lifestyle

Co stojí za úspěchem vědomostní hry s přáteli? „Zájem o vědomostní hry se nikde zázračně neobjevil, jen se přenesl z pohodlí domova mezi lidi. Pokud jste někdy doma luštili křížovky nebo sledovali televizní soutěže, tak nyní je možnost dělat velmi podobnou věc, jen s tím, že u toho můžete debatovat s kamarády u piva. A co si budeme povídat, díky pubkvízu si pivo skvěle obhájíte,” usmívá se Novotný.

Ačkoliv je kvíz populární mezi mladými lidmi a nabízela by se úvaha, že zájem o hospodskou zábavu bude zejména v univerzitních městech, není to tak docela pravda.

„PubQuizy se postupně otevírají v dalších městech, není důležité, aby to bylo město s univerzitou. Nejmenší město ve kterém hrajeme, má tuším do 2000 obyvatel a na kvíz je tam vždy plno,” dodává Novotný.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám