Hlavní obsah

Příběh legendárního energetického nápoje započal díky cestování

Novinky, jky

Kdyby dnes 72letý Rakušan Dietrich Mateschitz necestoval, dost možná by energetický nápoj Red Bull v Evropě ještě nebyl. A kdyby, tak v jiné podobě. Mateschitz si během svých cest v Thajsku povšiml nápoje s povzbuzujícími efekty. Pak už stačilo málo - nápad už byl v hlavě zasetý. Přesně 1. dubna 1987, tedy na den přesně před 30 lety, byl na evropský trh „nápoj s křídly” uveden.

Foto: Profimedia.cz

Logo červeného býka zná za tři desetiletí skoro každý.

Článek

Mateschitz toho jako obchodní zástupce hodně nacestoval. Během svých cest do jihovýchodní Asie si všiml, že díky jistému thajskému energetickému nápoji lépe překonává únavu spojenou s cestováním přes několik časových pásem. A takový účinný lék na jet-lag, tedy tzv. pásmovou nemoc, se vlastně hledá s jistými obměnami dodnes.

Když zjistil, že nápoj pijí i místní dělníci, aby měli více energie, dohodl se s producentem nápoje na spolupráci. Tak se zrodil Red Bull. Dnes již ikona mezi značkami, která se i díky spolupráci s mnoha sportovními odvětvími, kluby a adrenalinovými sportovci, uhnízdila na předních stránkách světových médií. Marketing v Red Bullu jednoduše dělat umí.

Thajský předchůdce Red Bullu se jmenuje Krating Daeng, což znamená v thajštině „rudý býk”. Evropský název nápoje, tak není originální, ale respektuje jeho kořeny. Po založení pak Mateschitz s majitelem původního rudého býka aktivně spolupracoval. Jak píše ČTK, postupně změnili nejen pouhé logo nápoje, ale i design plechovek a jeho chuť.

Firmu vlastnili napůl

Thajský „vynálezce” Red Bullu zemřel v roce 2012. Za zmínku stojí, že vlastnil 49 procent nově vzniklé firmy, stejně jako Mateschitz, který do jeho rozjetého projektu přistoupil a pomohl z nápoje udělat celosvětovou značku. Zbyla dvě procenta měl jeho syn. Ač by se tak vlastnická procenta měla přesunout na thajskou stranu, faktickým ředitelem firmy je rakouský podnikatel.

I proto se hlavní sídlo firmy nachází v rakouském Fuschl am See, které leží nedaleko Salcburku. A když se podíváte na rudé býky v logu tamějšího fotbalového klubu FC Red Bull Salzburg, pochopíte, jak se marketing v Red Bullu dělá. Plošně a ve velkém. I proto značka sponzoruje ve velkém množství zemí ty nejviditelnější sportovce a pod její záštitou je také pořádáno velké množství sportovních akcí. Jakoby vycházeli z pořekadla, že jen ten, kdo je dobře vidět, může mít úspěch...

Související témata:

Výběr článků

Načítám