Článek
Obsluhovat dopravní prostředky sloužící k přepravě pasažérů dříve japonské zákony neslyšícím nedovolovaly. V roce 2016 ale přišla změna, kterou Matsuyama ihned využil. Od té doby může autobusy řídit pod podmínkou, že bude v pracovní době používat naslouchátka, díky kterým slyší alespoň hlasité zvuky.
„Když jsem byl na základní škole, jezdil jsem vlaky a autobusy velmi často a řidiči mi vždycky přišli jako strašně skvělí chlápci. Velmi jsem po této práci toužil,“ svěřil se mladík agentuře AP.
Nyní už spokojeně brázdí tokijské ulice autobusem společnosti Tokyo Bus Group, pro kterou pracuje od října loňského roku. Podle japonské asociace Nihon Bus Association byl dokonce prvním hluchým autobusovým řidičem v zemi.
Setkává se s předsudky
Matsuyama tvrdí, že mezi lidmi stále panují předsudky. On se prý ale snaží tvrdě pracovat, aby rozšířil pocit porozumění.
„V Japonsku stále existuje vůči osobám se zdravotním postižením zaujatost. Řada lidí si myslí, že neslyšící nejsou kompetentní ani pro práci v kavárnách či restauracích,“ svěřil se.
Ačkoliv původně jeho pracovní žádost zamítlo všech sedm dopravců, kterým ji zaslal, společnost Tokyo Bus Group nakonec své stanovisko přehodnotila.
„Je nedostatek řidičů. Zmírnění zákonů může tento problém vyřešit. Jsme rádi, že lidé vědí o tom, že najímáme lidi, jako je on. Pomáháme tím lidem se zdravotním postižením zvýšit šance na uplatnění na trhu práce. Někteří nás už kontaktovali,“ řekl ředitel dopravce Tokyo Bus Group Tomohiko Sato.