Hlavní obsah

Parní lokomotiva z roku 1940 je opravena, na koleje se dostane příští rok

Národní technické muzeum v Praze dokončilo generální opravu parní lokomotivy nazývané Ušatá z roku 1940, na koleje se poprvé vydá na začátku letní sezony, konkrétně 28. března 2024. Stroj podle ministra kultury Martina Baxy (ODS) patří mezi nejvzácnější exponáty Národního technického muzea. Představuje unikátní doklad meziválečné československé konstrukční školy parních lokomotiv.

Foto: Národní technické muzeum

Lokomotiva Ušatá pochází z roku 1940.

Článek

Restaurátoři zabývající se opravami parních lokomotiv brali tuto zakázku jako velkou výzvu, zejména kvůli rozsahu prací. „Naši restaurátoři si museli poradit i s výrobními postupy, které jsou již dnes prakticky zapomenuty,“ uvedl Michal Bednář, jednatel 1. Kolínské lokomotivní, která se prací ujala.

Zmínil například opravu hnacích dvojkolí o průměru téměř dva metry, na kterých musel být upraven úhel i zdvih spojničních čepů na předepsané tolerance. Což při absenci speciálně k tomu určených strojů byl úkol i pro dnešní strojírenství plné vysoce přesných CNC strojů velmi obtížný. „Nicméně vše se nakonec podařilo, lokomotiva má po opravě v tuto chvíli odjeto cca 500 km a vše zatím bez zvláštních komplikací a závad,“ doplnil.

Foto: Národní technické muzeum

Oprav se ujala společnost 1. Kolínská lokomotivní.

Lokomotiva 464.102 představuje jeden ze dvou vyrobených prototypů své řady. Stroje měly původně vyřešit nepříznivou dopravní situaci po záboru pohraničí a přerušení klíčových železničních tahů na podzim 1938. Dodány však byly za zcela rozdílné situace až roku 1940, kdy již nabíhala válečná výroba, proto k sériové výrobě nedošlo. Lokomotivy byly u provozního personálu oblíbené, protože nebyly příliš poruchové.

Stroj, který patří muzeu, jezdil do roku 1978 a od 1. ledna 1979 sloužil jako vytápěcí kotel.

Foto: Národní technické muzeum

Opravená Ušatá v celé své kráse

Po předání do sbírek Národního technického muzea v roce 1981 byla lokomotiva částečně opravena a v průběhu 80. let putovala po výstavách železniční techniky v Československu. V letech 1996 a 1997 prodělala generální opravu v ŽOS České Velenice. Pak ji provozovaly soukromé společnosti až do roku 2017, kdy propadla revize kotle.

V roce 2018 muzeum rozhodlo, že stroj projde kompletní generální opravou a stane se plně provozním exponátem. 1. Kolínská lokomotivní se začala činit loni v květnu v depu Letohrad. Stroj byl kompletně rozebrán, rám, dvojkolí a budka zůstaly v Letohradu, kotel byl převezen k opravě do specializované firmy v Kolíně. Armatury a další drobné díly byly opraveny v dílnách v Žamberku. Po opravě jednotlivých dílů byla lokomotiva opět smontována v Letohradě. Generální oprava za 28 milionů korun skončila minulý měsíc.

Angličan vyrobil dokonalou repliku parní lokomotivy. Prodat ji nehodlá ani za nic

Lifestyle

Může se vám hodit na Firmy.cz: Národní technické muzeum

Výběr článků

Načítám