Článek
Restaurátoři zabývající se opravami parních lokomotiv brali tuto zakázku jako velkou výzvu, zejména kvůli rozsahu prací. „Naši restaurátoři si museli poradit i s výrobními postupy, které jsou již dnes prakticky zapomenuty,“ uvedl Michal Bednář, jednatel 1. Kolínské lokomotivní, která se prací ujala.
Zmínil například opravu hnacích dvojkolí o průměru téměř dva metry, na kterých musel být upraven úhel i zdvih spojničních čepů na předepsané tolerance. Což při absenci speciálně k tomu určených strojů byl úkol i pro dnešní strojírenství plné vysoce přesných CNC strojů velmi obtížný. „Nicméně vše se nakonec podařilo, lokomotiva má po opravě v tuto chvíli odjeto cca 500 km a vše zatím bez zvláštních komplikací a závad,“ doplnil.
Lokomotiva 464.102 představuje jeden ze dvou vyrobených prototypů své řady. Stroje měly původně vyřešit nepříznivou dopravní situaci po záboru pohraničí a přerušení klíčových železničních tahů na podzim 1938. Dodány však byly za zcela rozdílné situace až roku 1940, kdy již nabíhala válečná výroba, proto k sériové výrobě nedošlo. Lokomotivy byly u provozního personálu oblíbené, protože nebyly příliš poruchové.
Stroj, který patří muzeu, jezdil do roku 1978 a od 1. ledna 1979 sloužil jako vytápěcí kotel.
Po předání do sbírek Národního technického muzea v roce 1981 byla lokomotiva částečně opravena a v průběhu 80. let putovala po výstavách železniční techniky v Československu. V letech 1996 a 1997 prodělala generální opravu v ŽOS České Velenice. Pak ji provozovaly soukromé společnosti až do roku 2017, kdy propadla revize kotle.
V roce 2018 muzeum rozhodlo, že stroj projde kompletní generální opravou a stane se plně provozním exponátem. 1. Kolínská lokomotivní se začala činit loni v květnu v depu Letohrad. Stroj byl kompletně rozebrán, rám, dvojkolí a budka zůstaly v Letohradu, kotel byl převezen k opravě do specializované firmy v Kolíně. Armatury a další drobné díly byly opraveny v dílnách v Žamberku. Po opravě jednotlivých dílů byla lokomotiva opět smontována v Letohradě. Generální oprava za 28 milionů korun skončila minulý měsíc.
Angličan vyrobil dokonalou repliku parní lokomotivy. Prodat ji nehodlá ani za nic
Může se vám hodit na Firmy.cz: Národní technické muzeum