Článek
Nejvíce minipivovarů funguje v Brně, z nichž dva, Moravia a Huskrecht, se svým výstavem blíží hranici deseti tisíc hektolitrů. Obor tak, přestože pivovary konkurují tradičnímu vinařství, stále posiluje a nejvíce minipivovarů kromě Brna a jeho blízkého okolí vaří právě ve městech vinařských regionů.
Počty minipivovarů v jednotlivých okresech
Blansko: dva, Brno: patnáct, Brno-venkov: sedmnáct, Břeclav: jedenáct, Hodonín: třináct, Vyškov: dva, Znojmo: deset
„Případný posun do kategorie středních pivovarů s sebou nese větší daňové zatížení, takže je otázkou, jak budou oba provozy svou strategii v budoucích letech cílit. Zatím žádný minipivovar v regionu tuto hranici nepřekročil a většinou tento vývoj trvá několik let, často více než dekádu působení na trhu,“ řekl Novinkám pivovarský historik Filip Vrána, který vyučuje studentky a studenty programu pivovarství a sladařství na Mendelově univerzitě v Brně. Jak doplnil, podle dostupných informací žádný z malých pivovarů loni nezanikl.
Jak uvedl na příkladu, do zvýšení výstavu se nehrne ani Pivovarský dům Poupě, který znamenal jednu z největších investic v regionu uplynulých let, když postavil v historickém jádru Brna nový minipivovar za desítky milionů a za první úplný rok své existence vyprodukoval pět set hektolitrů zlatavého moku. Převážně šlo o pivo svrchně kvašené.
„Jediné spodně kvašené jsme dělali na náš Oktoberfest. Receptury toho svrchně kvašeného byly opravdu hodně barvité a nápadité. Vařili jsme různé Single Hopy, pšeničná piva, piva ochucená ovocem, kořením, bylinami,“ popisuje sládek Pivovarského domu Poupě Ladislav Němeček.
Nejvíce malých pivovarů je v Brně a okolí
Silný brněnský region podtrhuje okres Brno-venkov se sedmnácti minipivovary. Posílilo i Hodonínsko na třináct a Znojemsko na současných deset minipivovarů.
„Na trhu vidíme pokračující trend rychlého růstu minipivovarů zaměřených na prodej sudového piva a dále růst restauračních pivovarů s vlastním podnikem. První skupině pomáhá vysoký objem výroby k dosažení efektivity, která je v současné době růstu mzdových nákladů a nákladů na suroviny nezbytná. Druhá skupina má od počátku výhodu vyšší marže, takže si lépe dokáže poradit s měnícími se podmínkami na trhu, jako je například změna sazby DPH,“ doplnil pivovarský expert a absolvent Mendelovy univerzity Jan Grmela.