Článek
„Když mi firma, v níž mám také svůj soukromý tryskáč, předložila nabídku k převzetí, nahlédl jsem do výsledků hospodaření a bylo mi hned jasné: jdu do toho,“ svěřil se vůbec poprvé týdeníku Der Spiegel.
Společnost Amira Air, zaměřená na charterové a obchodní lety VIP klientů, vznikla v roce 2004 a sídlí na letišti Vídeň-Schwechat. Zaměstnává 70 lidí a její flotila čítá 14 strojů. Založil ji chorvatský investor Ronny Pecik (55), Laudův dobrý známý.
Začínal s fokkery
V roce 1979 Lauda překvapivě ohlásil odchod z F-1. „Už nechci jezdit. Nebaví mě to,“ nechal se slyšet. Založil charterové aerolinie Lauda Air se dvěma staršími turbovrtulovými Fokkery F-27-100 Friendship a létal jako druhý pilot. Už o dva roky později musel hodit ručník do ringu, protože ztráty se vyšplhaly příliš vysoko.
Na tři sezóny se vrátil do F-1 a hned v roce 1984 vybojoval třetí titul mistra světa. Výdělky vložil do Lauda Air číslo dvě. V roce 1988 zavedl první linku na Dálný východ. O dva roky později získal licenci k pravidelným linkám po celém světě. Firmě se dařilo zejména v jihovýchodní Asii - i proto, že se Lauda hlásil cestujícím z pilotní kabiny.
O catering na palubě se starala módní restaurace Do oblíbená u vídeňské smetánky, čímž Rakušan předběhl dnešní praxi leteckých společností z oblasti kolem Perského zálivu.
Počtvrté do téže řeky
Na podzim 1990 se akcionářem stala Lufthansa prostřednictvím tehdejší dceřiné firmy Condor a později se podílely i Austrian Airlines. Na sklonku devadesátých let se výsledky pronikavě zhoršily. V roce 2001 převzaly Austrian Airlines úplnou kontrolu a o rok později se Lauda po vleklých sporech a ostrých hádkách úplně stáhl.
Neodpískal to však a v roce 2003 koupil společnost Aero Lloyd Austria a vzápětí ji přejmenoval na Fly Niki. Zprvu si nevedl zle, pak však potřeboval provozní kapitál. S ním přispěchaly německé nízkonákladové aerolinie Air Berlin a scénář se zopakoval - nový partner převzal v roce 2011 veškeré podíly, takže Lauda zase zůstal mimo hru.
S Amira Air to zkouší počtvrté. To, zda si ponechá název, ještě neví. „Podumám o tom“, ujistil.