Článek
„Gastronomie v obchodě zažívá nepřehlédnutelný vzestup,“ potvrdila agentuře DPA Nina Salzmannová z Ústavu pro výzkum obchodu (EHI) v Kolíně nad Rýnem.
Tlak internetových gigantů, jako jsou Amazon či Zalando, povzbudil chuť experimentovat především v buticích a obchodech s módou. Role předskokana se ujal obchodní dům Engelhorn v Mannheimu. Kromě baru se šampaňským provozuje na střeše hned několik restaurací pod označením Opus V, která mezitím dosáhla na dvě michelinské hvězdy.
Zážitkové nákupy neopomíjejí žaludek
Avšak ani ostatní nespí. Rival Breuninger pozval na sklonku dubna hned šestici „ohvězdičkovaných“ kuchařů, aby v jeho stuttgartské vlajkové lodi skvostně pohostil více než tisíc zákazníků.
Ani H se netváří, že se ho gastronomický trend netýká. Švédský prodejce módního oblečení začlenil do své prémiové značky Arket v Berlíně a Mnichově restauraci a kavárnu s nabídkou vegetariánských a veganských lahůdek, jež, jak praví slogan, navozují „skandinávskou čistotu, svěžest a lehkost“.
„Kulinářský zážitek je prostě v módě,“ zhodnotil lakonicky odborný časopis Textilindustrie.
Také velká nákupní centra ve Spolkové republice spoléhají na „zážitkové nákupy“, které internet nedokáže zkopírovat a které zahrnují i příjemné a pohodové nasycení žaludku.
„Zatímco ještě před pěti lety gastronomická nabídka zabírala ve chrámech spotřeby šest procent plochy, statistiky z loňského roku vykazují dvojnásobek,“ podotýká Nina Salzmannová.
Do knihkupectví na oběd
„Naše čísla hovoří jednoznačně: restaurace, jídelny či kavárny využívá až 60 procent návštěvníků. Přibližně 40 procent se dokonce o tom, kam vyrazí za nákupy, rozhoduje podle toho, jak si mohou pošmáknout,“ upozorňuje Günter Kiefer z nákupního centra ECE. K posezení nad talířem či mokem lákají dokonce i knihkupectví i sítě supermarketů - Edeka v nové filiálce v Düsseldorfu neopomněla 120 druhů šampaňského a sektu i obří vegetariánskou restauraci.
Jiní gastronomii objevili už před desetiletími, především Ikea. Skandinávský řetězec prodejen nábytku dosahuje miliardových obratů nejen díky „skládacím“ poličkám či křeslům.
Německé sdružení hotelů a restaurací (Dehoga) řadí švédskou firmu mezi deset nejsilnějších v oboru s tím, že její obrat ve stravování zákazníků se vyrovná řetězcům jako Vapiano či Starbucks.