Článek
Dvacetiletý Omer Nihad se živil prací na akciové burze. Založení gentlemanského klubu bylo vyústěním jeho záliby v pěstěném vzhledu. Ale že budou výsledky snažení iráckých fešáků sdílet nejen místní noviny, ale i světové celebrity a média z celé planety, to nečekal ani v těch nejrůžovějších představách.
Ač je Mr. Erbilen striktně mužským klubem, využívá internetu i k tomu, aby pomáhal propagovat ženy, které usilují o zlepšení svých občanských práv.
Zájem neočekávali
„Abych byl zcela upřímný, neočekávali jsme žádný velký zájem ani u místních a teď se o nás mluví v celém světě. Nesmírně nás to motivuje,” tvrdí dvacetiletý Omer poté, co se členové klubu účastnili už velkého množství fotografování pro magazíny a do televizí dávali bezpočet rozhovorů. Dodává ale důležitou věc: „Není to jen o dobrém vzhledu. Je to i o chování k celému městu a pomoci místní komunitě.”
Skupina má pravidelná setkání, na která se její členové oblékají pravidelně v odlišném stylu. Jednou na sobě mají přilehlé černé obleky, jindy mají naopak uvolněné volnočasové, ale stále neméně stylové oblečení. A nevyhýbají se rozhodně ani typickému oblečení z dob Osmanské říše, které také povýšili na úplně novou úroveň.
Propagují místní šikovné ruce
Někdo by možná mohl čekat, že si objednávají oblečení ze zahraničí. To by bylo však příliš jednoduché a neodráželo by to myšlenku, kterou se snaží skupina propagovat. Jejich cílem je totiž podpora místních krejčí a řemeslníků, kteří jim jejich oblečení tvoří.
Irbíl je do určité úrovně brán za oázu klidu v zemi, kterou od invaze Američanů v roce 2003 provází válka a posléze neustávající nepokoje. Jenže situace není zas až tak pozitivní, jak by se mohlo na první pohled zdát. Mladí lidé zde podle členů klubu nemají příležitosti, po kterých touží. Hlavní město iráckého Kurdistánu se nachází jen nějakých 100 kilometrů od míst, kde probíhají poslední boje s vojáky Islámského státu. A v mnoha ohledech je to samozřejmě cítit.
Vstupní požadavky asi zpřísní
„Když jsme začínali, byli jsme ve špatné situaci. Zuřila ekonomická krize a očekával se boj proti Islámskému státu. Obchodníci a řemeslníci vlastně nefungovali. Přišli jsme tak s nápadem dát se dohromady a vytvořit něco odlišného a unikátního, aby lidé mohli trochu vydělávat a my mohli změnit vzezření lidí a způsob, jakým přemýšlejí,” přiblížil Goran Pštiwan, co stálo za založením klubu. Mokasíny vyrobené na míru, s logem gentlemanského klubu, na něm nelze přehlédnout.
Skupina mladých mužů, všichni dvacátníci a třicátníci, s oblibou chodí po hezkých místech města se selfie tyčemi, fotí se na sociální sítě se širokými úsměvy a propagují krásy svého města po celém světě. Gentlemanská skupina má aktuálně okolo 40 členů, ale žádostí o přijetí je tolik, že zakladatelé již zvažují zpřísnění již tak nemalých vstupních požadavků spojených především s módním vkusem.
Vlastní oděvní značka
Cíle klubu se po nečekaném zájmu rapidně zvýšily. Omer říká, že aktuálně největším snem členů klubu je spustit vlastní oděvní značku, otevřít obchod a spolupracovat s módními domy. To vše proto, aby dostali Irbíl na módní mapu světa.