Článek
„Vznik zahradní železnice je spojen s lockdownem při covidu,“ vzpomínal železniční nadšenec. „Když se měsíce nikam nesmělo, rozhodl jsem se postavit na své zahrádce v Rolavské ulici zahradní železnici,“ pokračoval Hoza.
„Za užití zbytku stavebního materiálu jsem začal tvořit v měřítku 1:22,5 na zeleném plácku před budoucí pergolou chaty malé kolejiště v podobě dvou zapletených osmiček,“ konstatoval milovník železnice, který si svůj první model venkovní železnice postavil zhruba na šesti metrech modulu v měřítku 1:45 na terase bytu v Počernech.
Rolavská zahradní železnice je rozprostřena na zhruba padesáti metrech čtverečních. „Nabízí pohled na železnici shodnou s našimi Jindřichohradeckými úzkokolejkami na jihu Čech do Obrataně či Nové Bystřice,“ popisoval Hoza.
Nadšenci do železnice si v Karlových Varech plní svůj dětský sen
„Budovy z plastu s doplňky z 3D tisku tak připomínají drážní stavby těchto lokálek. Z těch železničních lze spatřit dvě nádraží, zastávku, výtopnu, stavědla, wechtr, váhu i skladiště,“ vyjmenoval nadšenec s tím, že nechybí ani rekreační objekty u jezírka, trafo stanice, kaplička po vzoru někdejší Počerenské kaple.
V současné době Hoza na své zahradě buduje i věž se zříceninou nad tunelem.
Přináší radost i praktické využití
Trať zahradní železnice je vedena v členitém terénu. „Bez mostů, viaduktu či tunelu by provozované parní lokomotivy s osobními a nákladními vagónky jen těžko překonaly převýšení,“ popisoval Hoza usazen v křesle v altánu, který je po vzoru nádraží pod střechou nadepsán na ceduli jako Hozovice. Nadšenec z Počeren, který vystavěl zahradní železnici nejen u pergoly své chaty, neusnul na vavřínech.
„Pro údržbu je před dokončením drezína s vozíkem,“ prozradil s tím, že v plánech je rovněž vznik dieselové lokomotivy.
Ba co víc - nezůstane pouze u zahradní železnice. Již nyní totiž Pavel Hoza buduje na své zahradě i parkovou železnici v měřítku 1:8. „Bude o rozchodu kolejnic 184 mm a povede po obvodu pozemku při oplocení,“ konstatoval. „Nikterak nebude bránit v udržování zeleně na zahradě. Využití najde nejen pro radost, ale například i v převozu materiálu z jedné strany zahrady na druhou,“ plánuje.
„Železnice je mým velkým koníčkem už od dětství. Rozhodla i o mém povolání, z něhož jsem sice odešel, avšak železnici jsem zůstal věrný,“ připomněl Hoza své roky strávené u Československých drah.
„Nyní se věnuji především modelové železnici, konkrétně třeba výchově mladých modelářů v karlovarském domě dětí a mládeže,“ uvedl nadšenec, který je jedním z iniciátorů spolku, jenž se chystá vybudovat v karlovarské městské části Bohatice parkovou železnici pro veřejnost.
A při tom všem si pochvaluje, že rodina včetně manželky má pro jeho koníčka pochopení a on může sbírat nejrůznější ocenění z modelářských soutěží doma i v zahraničí.