Článek
Každému, kdo si s ním domlouvá poprvé schůzku, se od jeho okolí taktně dostane náležitého doporučení: „Přijďte, prosím, včas, a ne po indiánsku – tedy se zpožděním a s papírovým kelímkem něčeho ostřejšího v ruce.”
Začínal s merlotem
Od té doby, kdy si Louie v roce 1984 nasadil náčelnickou čelenku, nezná kmen o 400 duších z údolí Okanagan na jihozápadě Kanady ani nezaměstnanost, ani kriminalitu, mladí lidé dostávají stipendia, seniorům hradí lékařskou péči.
Tehdy 24letý muž neměl o řízení firmy ani ponětí, spolehl se však plně na svůj instinkt. Využil výhod rezervace o rozloze 13 tisíc hektarů. Oblast připomíná Středomoří, a tak náčelník vsadil na ryzlink a merlot. Značka Nk´Mip se dnes zdárně prodává po celém kontinentě.
„Start se podařil,“ vybavuje si Louie v týdeníku Focus. Následovaly stavební firma, betonárka, autoopravny, golfová hřiště a ekoturismus. Konglomerát zaměstnává 1 200 lidí – třikrát tolik, kolik čítá kmen.
Chystá vězení a závody
„Jestli jsi rudý, černý, žlutý nebo bílý, to nerozhoduje. Hlavně, abys uměl vzít za práci,“ vysvětluje Louie, jehož kanadská média překřtila na náčelníka Plnou kasu. Teď se soustřeďuje na dva projekty – se státem podepsal smlouvu o výstavbě vězení (milióny dolarů na desítky let, 240 pracovních míst) a připravuje trať pro závody SUV vozů.
Louie ztělesňuje ekonomické nadechnutí 1,4 miliónu kanadských Indiánů. Ti v uplynulých dvaceti letech založili 40 tisíc firem. Počet jejich nových podniků, agentur a nadací roste pětkrát rychleji než celostátní průměr. Původní obyvatelé dosahují ročně obratu ve výši miliardy kanadských dolarů (19 miliard korun).
„Těší mě, že se nám daří rozmetávat tradiční a hloupá klišé o Indiánech – že přiopilí vnucují turistům vyřezávané tretky,“ uzavírá náčelník.