Hlavní obsah

Na motorových prknech z Brna brázdí hladinu i piloti F1 či hvězdy pop-music

Právo, Miroslav Homola

Ačkoli nemáme moře, stala se Česká republika významnou surfařskou velmocí. Postaral se o to s původní myšlenkou přemýšlivý nadšenec s výrazným technickým nadáním Martin Šula, který už před jedenácti lety na dovolené v Chorvatsku přišel s nápadem vybavit klasické surfové prkno motorovým pohonem.

Ukázka použití prken Jetsurf na HavajiVideo: Jetsurf

Článek

Sedm let pak trval vývoj motoru i prkna a jeho ovládání, kdy většina z nápadů Martina i jeho přibývajících spolupracovníků představovala originální technické řešení novinky, která v době vzniku neměla ve světě obdoby.

Myšlenka, která zprvu měla být pouze koníčkem, postupně přerostla v projekt, který teď zaměstnává tým zhruba 55 lidí. Firma měla loni obrat 60 miliónů a na prknech vyrobených v Brně jezdí například i piloti F1 Sebastian Vettel a Lewis Hamilton nebo jezdec rallye Sébastien Loeb. Dál také zpěvák Justin Timberlake nebo domácí sportovní hvězdy -  závodník MS motocyklů Jakub Kornfeil nebo akrobatický pilot Martin Šonka.

Foto: pro Právo Tino Kratochvi

Prkna se mohou používat na sladké i slané vodní hladině.

Jetsurf, velmi luxusní hračku, která  přijde i na víc než 200 000 korun, pohání dvoutaktní spalovací motor. Surf je 1,8 metru dlouhý, je kompletně z karbonu, a proto je jeho celková váha pouhých 15 kg. Při maximální rychlosti dosahuje až 60 km/h.

Pokud uživatel dodržuje doporučení výrobců, pak se obecně první servisní kontrola provádí po 150 hodinách, což odpovídá průměrnému ročnímu nájezdu uživatele.

Foto: pro Právo Tino Kratochvil

Montáž motorových prken je náročná a přesná mechanická práce

„Vzhledem k tomu, že surf pracuje ve velice extrémních podmínkách, používáme pouze ty nejkvalitnější materiály, přičemž 90 procent všech užitých dílů si vyrábíme sami,“ vysvětluje majitel společnosti MSR Engines, která jetsurf vyrábí, Martin Šula.

Hvězdy JetSurfu se předvedly ve Žlutých lázních Video: Novinky

V roce 2015 jetsurf odstartuje již svoji pátou sezónu na trhu, kde si nevede vůbec špatně. Ještě dřív, než se objevil na „domácích“ vodách, novinku testovali mnozí zákazníci, kteří mají dovolenou či jakoukoli relaxaci spojenou hlavně s mořem.

Jsou to často majitelé luxusních motorových lodí i plachetnic, kteří obvykle už vyzkoušeli kdeco. Výhodou motorového prkna je nejen jeho váha, ale i velikost, protože se dá stroj odvézt k moři i například na střeše auta.

Foto: pro Právo Tino Kratochvil

První pokusy vyžadují trpělivost a obratnost jezdce.

,,Každý surf, který začneme vyrábět, má již dopředu svého majitele. Čekací lhůty jsou momentálně okolo dvou měsíců,“ dodává Šula. Jeden z důvodů, proč je jetsurf úspěšný, je i ten, že v současnosti nemá přímou konkurenci. Doposud se žádné další společnosti, které Brňany často napodobují, nepodařilo vyrobit komplexní produkt, který by dosahoval podobných vlastností.

,,Myslím si, že jednou z našich velkých výhod je, že si většinu dílů sami vyvíjíme, navrhujeme i vyrábíme, takže vše probíhá pod střechou jedné firmy. Tím můžeme velice efektivně a pružně reagovat na různé podněty,“ říká Šula, který nedávno zakoupil parcelu ve Střelicích u Brna, kde vyroste nová hala, jež umožní navýšení výroby.

S ohledem na snahu Evropy omezit produkci škodlivin se i MSR Engines snaží vyvíjet co nejekologičtější motory.

Foto: pro Právo Tino Kratochvil

S adrenalinovou hračkou lze zažít hodně zábavy.

„Dvoudobé motory jsou obecně vnímány jako škodlivé, ale pokud se podíváte na reálná čísla, zjistíte, že náš motor je jeden z nejekologičtějších, které jsou v současné době užívány pro vodní dopravu. Zkoumali jsme i možnost využití elektricky poháněného surfu, ale tuto variantu jsme zavrhli z důvodu obav z využívání velkokapacitních baterií ve slané vodě, kde i drobný zkrat může ohrozit zdraví uživatele. Navíc co s baterií, která doslouží?“ shrnuje inženýr Šula, proč se prozatím soustředí pouze na spalovací motory.

,,Jelikož ctíme myšlenku ochraňovat přírodu, rozhodli jsme se také k činu. Vzali jsme v potaz průměrný nájezd našeho motoru za rok a vypočítali jeho průměrnou produkci CO2. Dále jsme zjistili, kolik je za rok schopen strom pohltit CO2, takže snadným výpočtem jsme došli k závěru, že za každý vyrobený motor vysadíme strom a vznikne rovnováha,“ s úsměvem prozradil Šula pozitivní přístup jeho společnosti k ekologii. Díky tomuto výpočtu byla za Brnem vysázena nová část lesa, kde stromy nesou sériová čísla motorů používaných v jetsurfu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám