Článek
Špatnou zprávou zůstává, že létajících automobilů ve stylu druhého pokračování kultovní sci-fi komedie Návrat do budoucnosti, natočené před čtvrtstoletím, či ještě větší klasiky Hvězdné války se hned tak nedočkáme. Naopak milovníky nejen vědeckofantastických děl jistě potěší, že si mohou u kalifornské firmy Aerofex objednat létající motorku – a hned složit zálohu.
Výrobek nazvaný jednoduše Aero-X představuje skútrové vznášedlo. Stroj spíše než kola využívá dvojici velkých vrtulí – princip známý technikům více než půl století. Vrtule vytvářejí pod vznášedlem vzduchový polštář, po kterém se Aero-X vlastně pohybuje. Už před dvěma lety představila společnost zájemcům poněkud horkou jehlou spíchnutý první prototyp stroje.
Už za dva roky
Podle dobře informovaných zdrojů hodlá kalifornská společnost svůj výrobek uvést na trh už v roce 2016. Na rozdíl od dnešního prototypu, kdy řidič či spíše pilot sedí ve značně nepohodlné poloze a netradiční dopravní prostředek může řídit jen do určité míry, prodávané skútrové vznášedlo bude vybaveno vhodnějšími sedadly pro pilota i cestujícího.
Vlastní karosérie bude vyrobena z uhlíkového vlákna a bude vážit 365 kilogramů, přičemž sama unese 140 kilogramů. Už teď je proto jasné, že pilot i cestující budou muset být docela štíhlí. Pohyb dopravního prostředku bude zajišťovat vodou chlazený otáčivý motor, dosahující výkonu 240 koňských sil.
Předpokládá se, že se vznášedlo bude pohybovat rychlostí až 72 kilometrů za hodinu. Řidič nebude muset skládat pilotní zkoušky, protože výrobce počítá s tím, že skútr bude létat zatím nejvýše 3,5 metru nad zemí. Na druhou stranu zájemce o řízení vznášedla bude muset povinně absolvovat víkendové školení, aby se sžil s řízením unikátního dopravního prostředku a dokázal jej bezpečně ovládat.
Výrobce tvrdí, že vznášedlo se skutečně řídí spíše jako motocykl než letadlo či vrtulník a že jeho stabilitu hlídá celá řada senzorů. Piloti budou vznášedlo ovládat pomocí řídítek, která se nacházejí na úrovni kolen. Právě udržení stability pilotem bylo největším problémem, který museli vývojáři vyřešit.
Vůbec není z laciného kraje
Pokud budete chtít létat skútrovým vznášedlem, budete muset sáhnout poměrně hluboko do peněženky. Ojedinělé přibližovadlo rozhodně nebude za hubičku: vyjde na 85 tisíc dolarů (1,7 miliónu Kč). Aerofex upozorňuje, že bude neskonale levnější než malé letadlo či vrtulník. Skutečně, nové malé dopravní letadlo Cessna 172 Skyhawk stojí téměř 300 tisíc dolarů (šest miliónů Kč). Samozřejmě ne každý pilot cessny si ji chce hned koupit.
Nicméně cena za vznášedlo je sedmkrát až osmkrát vyšší než za nejmodernější dokonale aerodynamickou motorku. Výjimkou zůstávají pouze legendární motocykly značky Harley-Davidson. Pokud by dva až tři milovníci harleyů složili peníze na nákup prestižních strojů dohromady, mohli by poletovat nad zemí jako vlaštovky nebo čmeláci.
Jestliže vezmeme v úvahu, že vznášedlo určitě nenahradí rodinné kupé nebo SUV, ale bude spíše doplňkovým dopravním prostředkem, cena je i pro většinu amerických domácností střední třídy přece jen příliš vysoká. Pro skutečné boháče, kterým na penězích příliš nezáleží, ale může být dobrým lákadlem: cena je totiž zatraceně nižší než za jednomístnou ponorku.
Upřímně řečeno: může být skútrové vznášedlo vůbec někdy levné? A tak když co nejdříve na účet výrobce složíte pět tisíc dolarů (105 000 Kč), dostanete se do pořadníku s předpokladem, že již za tři roky budete létat nad zemí jako hrdinové verneovek.