Hlavní obsah

Kozí sýr si podmaňuje Evropu

Novinky, vpl

Produkt, jenž má pověst mimořádně zdravé pochoutky, si v Evropě získává stále více přátel. Ze stoupající poptávky však tradiční výrobci ve Francii, Itálii, Řecku a dalších státech jižní Evropy těží jen málo. Noví výrobci pocházejí možná překvapivě především z Nizozemska a Německa, kde sázejí zejména na kvalitu a nevšední příchutě.

Foto: Profimedia.cz

Kozí sýr

Článek

Prodejna sýrů, která je součástí biocentra na berlínské ulici Julius-Leber-Brücke, nabízí se 70 druhy sýra vskutku bohatý výběr. „Lidé mají pro výrobky z kozího mléka stále větší slabost. Obrat roste, objednáváme stále více,“ potvrzuje Anne Weisová, jež berlínské biocentrum vlastní už třicet let.

Také velkoobchodníci tento trend potvrzují. „Kozí sýr zdomácněl, odboural některé předsudky. Obchodům se v posledních pěti letech velmi daří, zaznamenali jsme nárůst ve výši 15 procent,“ pochvaluje si Mattthias Langer z firmy Jürgen Würth ze Schwabachu, zaměřené výhradně na biosýry. „Občas dokonce vyvstávají potíže s pokrytím veškeré poptávky, protože není dostatek mléka,“ podotkl.

Oblibu kozích výrobků potvrzují i statistiky

Například v Nizozemsku, proslulém spíše chovem kvalitního skotu, vzrostl podle statistik EU počet koz od roku 2006 do loňska ze 150 tisíc na více než milión.

Farmáři tak podle nizozemského svazu chovatelů koz NGZO ročně vyrobí 300 miliónů kilogramů mléka, zatímco ještě v roce 2001 se toto číslo zastavilo na „pouhých“ 75 miliónech. A drtivá většina míří právě do sýráren.

Nizozemcům se kvalita vyplácí

Kromě toho se kozí sýr stal v zemi tulipánů vývozním hitem. Až na pár německých výjimek tvoří nabídku bioprodejny Anne Weisové veškerý dovoz právě z Nizozemska. Zatímco třeba kozí gouda ze Španělska nedosahuje kvality předepsané pro bio, Nizozemci mezitím už tuto výseč trhu ovládli.

Firma De Mekkerstee v Ouddorpu na pobřeží Severního moře, kde se lidé s psychickými a psychosociálními problémy starají o 650 koz, nabízí 15 nových příchutí sýru - bylinkový, s kopřivovými listy, hořčičným zrnem, brusinkou či bazalkou. I v jejím případě poptávka převyšuje nabídku.

Zákazníci jsou stále náročnější

Obchodníci však zdůrazňují, že za prvotřídní kvalitu je nutné si připlatit. Ze špičkové krávy získají farmáři tolik mléka jako od deseti koz. „O něco lepší výrobek přece nemůže stát 99 centů (asi 26 korun),“ nepochybuje velkoobchodník Langer. „Zákazník v bioobchodě chce navíc v dnešní době znát úplně všechno - původ, místo chovu, způsob úpravy. Skoro bych řekl, že i velikost farmářových bot,“ dodává s úsměvem.

Ani jihoevropští výrobci, zaměření spíše na masovou produkci, nevidí budoucnost černě. „Spotřebitelé se chtějí stravovat zdravě. Kozí mléko má jiné složení tuků než kravské. Nejvíc se blíží k mateřskému, proto je také lehce stravitelné. A všechny tyto pozitivní vlastnosti se přenášejí i do kozích sýrů,“ připomíná Francisco Marcén Bosque, prezident Španělské asociace chovatelů koz.

Výběr článků

Načítám