Článek
V prodejně čaje v Šizuoce, které je hlavním městem stejnojmenné prefektury v zemi, se zákazníci tísní nejprve kolem pultu se sedmi druhy zmrzlin z matchy, jejíž zelená barva se mění v závislosti na hořkosti chuti, a pak ochutnávají čaj. To naznačuje, že matcha má širší využití než tradiční popíjení horkého čaje.
„Lidí, kteří pravidelně pijí čaj, je stále méně,” vysvětluje Šigehiko Suzuki, majitel společnosti Marushichi Seicha, která vlastní na souostroví několik obchodů. Tento pětapadesátiletý podnikatel právě proto před 20 lety zahájil produkci čaje matcha, který se rychle stal módní záležitostí. Před devíti lety se pustil také do výroby sedmi různých druhů zmrzliny z matchy. Matcha se rovněž používá k výrobě čokolády či dortů.
„Poptávka po čaji matcha prudce roste, zvláště v Asii a ve Spojených státech, oblíbené jsou zmrzliny, dezerty a káva,” raduje se. Loni Japonsko exportovalo více než pět tisíc tun zeleného čaje všeho druhu, desetkrát více než před 20 lety. Čaj se dováží i do Evropy.
Během let narostla kolem čaje matcha konkurence téměř všude ve světě. „Japonsko není jediné, kdo ho vyrábí, a matcha nemůže zachránit všechny producenty čaje v Japonsku,” připouští Suzuki.
Za vším hledej peníze
Několik kilometrů odsud sbírá pár venkovanů čajové lístky na poli. V nedalekém závodě se line vůně suchých lístků. Ty se suší v peci, pak se třídí a drtí na jemný prášek, slavný matcha.
„Rozhodli jsme se začít vyrábět matchu, protože to více vynáší,” říká sedmašedesátiletý Jošio Šoji. Matcha se prodává dvakrát dráže než sencha, nejrozšířenější zelený čaj v Japonsku.
Japonsko objevilo čaj na počátku 9. století. Pocházel z Číny a používal se tehdy k léčebným účelům. Teprve v 16. století byl v Kjótu vyroben matcha čaj, který neodmyslitelně patřil k čajovému obřadu, jejž zdokonalil japonský čajový mistr Sen no Rikjú.
Sencha byl vypěstován až o dvě století později. Dnes představuje více než polovinu z 80 tisíc tun čaje, který se v Japonsku vyrobí za rok, zatímco čaj sloužící k výrobě matchy sotva překračuje tři procenta.
Všude samá matcha
„Čajový obřad, při němž se rozmíchává matcha v teplé vodě za pomoci malé metličky z bambusu, to je kulturní stránka, ale rolníci zatím pláčou,” říká francouzský obchodník s čajem Stéphane Danton, který žije dlouhodobě v Japonsku. Počet polí s čajem se mezi lety 2000 a 2015 totiž snížil téměř na třetinu původní rozlohy. Podle Dantona však mají japonské čaje budoucnost.
Aby nalákal západní nebo asijské jazýčky, málo přivyklé hořkosti některých japonských čajů, nabízí ve svém obchodě v centru Tokia mnoho chutí, od hrušky přes mango až po kolu.
„Tyto chutě nevyhovují Japoncům, ale přitahují turisty, barmany a cukráře,” říká bývalý someliér, který rád podává čerstvý čaj ve sklence na nožce.
„Důležité je představit si nové podoby podávání čaje, aby lidé mohli znovu objevovat jeho hodnotu,” říká Juka Iharová. Pracovala ve whisky baru, než nastoupila do nového podniku, kde se servírují čaje méně protokolárním způsobem, než je tradiční čajový obřad, ale přesto rafinovaněji, než může být podáván čaj z plastové lahve koupený v supermarketu.
Může se vám hodit na Zboží.cz: