Článek
Pryč je doba, kdy si lidé objednávali pouze pizzu ke dveřím. Moderní trendy směřují ke zdravějšímu jídlu, v kurzu jsou také rostlinné alternativy k masu. Ještě před deseti lety by se na vás při objednání rostlinného „masa” v restauraci dívali trochu jako na mimozemšťana, dnes je to běžná praxe.
Společnost Uber Eats nyní zveřejnila svoje odhady toho, co v příštím roce „pofrčí”. Výsledky byly vyhodnoceny na základě vyhledávání konkrétních jídel a potravin.
Zatímco se očekává nárust poptávky po potravinách jako růžičková kapusta a zelí, v módě budou také potraviny, které vypadají dobře i na fotografiích. Jídlo totiž musí kromě chuti vynikat i po estetické stránce, což hraje do karet například exotickým druhům ovoce.
„V roce 2019 jsme viděli, jak je důležité, aby se lidé u jídla cítili dobře. To vedlo k ještě většímu nárustu poptávky po zdravém a společensky zodpovědném stravování,” řekla Jeanette Mellingerová, vedoucí výzkumu.
„Začalo to jako trend v uplynulém roce a očekáváme, že poptávka po náhražkách mléka a masa bude ještě sílit,” dodala odbornice.
Karambola
Ovoci se také přezdívá čínská hvězdice a používá se nejčastěji čerstvé do salátů. Estetické ovoce, které snižuje cholesterol, vyniká také nízkým obsahem kalorií či přítomností vitaminu C a vlákniny.
Růžičková kapusta
Pro Čechy není až tak neznámá. Zelenina obecně táhne, její zdravotní přínos je nezpochybnitelný. Obliba růžičkové kapusty stoupla také po zjištění, že je na živiny stejně bohatá jako kapusta kadeřavá.
Asijské jídlo
Opět pojem, který Češi znají velmi dobře. Asijské restaurace patří v tuzemsku dlouhodobě k těm nejoblíbenějším. Vietnamské pho či bagetky bánh mi netřeba dlouze představovat. Asijská jídla se vyznačují hojností bílkovin a také rýžové nudle pomáhají působit na strávníka jako lehčí a zdravější jídlo.
Kuchař Andy Tan: Stačí jen nakoupit ty správné ingredience
Harissa
Pokud vám něco říká pojem sriracha, pálivá asijská omáčka, harissa je něčím podobným. Na trhu se začala objevovat sice už zhruba před pěti lety, poté však poptávka po pikantní omáčce poněkud utichla. V poslední době se však vrací do módy a dá se očekávat její obecná popularizace.
Zázvor
Kdo by neznal zázvor, kdy zejména za sychravých podzimních a zimních večerů dostává z těla nachlazení. Zdravotní účinky tohoto oddenku jsou hlavním důvodem, proč se očekává, že do roku 2022 se tržby na trhu se zázvorem vyšplhají na 4,2 miliardy dolarů (96,4 miliardy korun).
Hummus
Cizrnová kaše s tahini, olejem, citronovou šťávou, solí a česnekem. To je hummus, který v posledních letech pronikl už i do běžných českých supermarketů, kde se těší oblibě jako náhrada za majonézové pomazánky.
Rostlinné burgery
Několik společností v poslední době na trh proniklo s náhražkami masa. Nižší spotřeba energie a vody k výrobě či etika v kombinaci s autentickou chutí masa. To jsou hlavní důvody, proč výrobci rostlinných karbanátků zažívají velký boom. Dá se očekávat, že tento trend se bude nadále rozšiřovat i mezi „masožravce”. Jasným znamením je jeho zavádění do běžných restaurací a řetězců s rychlým občerstvením.
Burger s náhražkou masa dorazil už i do českých fastfoodů
Ovesné mléko
Další z náhražek dlouhodobě zažitého produktu. Tentokrát mléko vyráběné z obilí, jehož produkce raketově roste. Pro srovnání v roce 2017 jeho tržby ve Spojených státech činily 4,4 milionu dolarů (100 milionů korun), v roce 2019 to bylo zhruba sedmkrát tolik.