Článek
Letos se konal již čtvrtý ročník akce, která svým konceptem nemá v ČR konkurenci, a stejně jako v předešlých ročnících byl i tentokrát vidět další posun směrem vpřed. Kromě běžně dostupných značek byly na akci k vidění třeba i kousky od českého nezávislého hodináře Ondřeje Berkuse nebo dua Prokop & Brož.
Kromě toho se podařilo zajistit účast značek, které na českém trhu nejsou dostupné, případně se na něj chystají vstoupit. Patří mezi ně například německá Tutima či švýcarský Czapek Genéve, který navazuje na příběh v Česku narozeného polského hodináře Františka Czapka, takže první oficiální představení značky v České republice bylo pro novou a malou firmu velmi prestižní a důležité.
„Je to tu moc pěkné. Myslím, že tento veletrh má potenciál, aby se stal nejdůležitější hodinářskou akcí v oblasti Česka, Slovenska a Rakouska, a dokonce i dalších zemích, hlavně těch východoevropských. Zatím je to ještě mladá akce, která ale může jen růst. Tohle místo je opravdu skvělé,“ řekl Novinkám šéf značky Czapek Xavier de Roquemaurel.
Právě prostory Moravské galerie si pochvalovali i další vystavovatelé, a samozřejmě i návštěvníci. Zdá se, že právě současná lokace veletrhu se z velké míry podílí na jeho úspěchu.
„Je to pro mě akce číslo jedna v České republice. Úroveň vystavovatelů je vysoká, je tu cítit velká vášeň k mechanické hodinařině. Prostory jsou tu nádherné, jsem velmi mile překvapena,“ uvedla Michaela Jetmarová, ředitelka klenotnictví Dušák, které se akce účastnilo poprvé.
Po páteční slabší účasti, kterou zřejmě ovlivnily volby, se Moravská galerie v sobotu zaplnila a u některých stánků se nezřídka tvořily menší tlačenice. Mezi návštěvníky se očividně pohybovala i celá řada znalců, při jejichž dotazech se zástupci značek občas docela zapotili.
Větší odbornost návštěvníků byla vidět i na tom, že lidé měli velký zájem i o malé značky. Například u Czapek Genéve neustále někdo žádal o prezentaci hodinek a pozornost poutaly i novinky od švýcarské manufaktury Moser & Cie, která se před časem výrazně ukázala například vtipnou „kopií“ Apple Watch. [celá zpráva]
„Pro nás je důležité tu být, protože jsme menší značka a hodně lidí Moser nevidělo. Takže tady mají šanci si hodinky prohlédnout. A pro ty, kteří nás už znají, tu máme novinky z letošní kolekce, které zatím ještě nejsou k vidění v Praze v Koscomu, a také speciality dovezené jen pro tuto příležitost,“ upozornil zástupce značky Nicholas Hofmann na model Heritage s cenovkou více než šesti miliónů korun.
Kromě prezentace malých značek je právě přítomnost letošních novinek jedním z hlavních faktorů, proč někteří návštěvníci brněnský veletrh vyhledávají. Nové modely představené v lednu v Ženevě nebo v březnu v Basileji si totiž cestu do českých obchodů hledají pomalu a vhodně zvolený termín veletrhu znamená, že mnoho z nich je u nás poprvé k vidění právě na něm.
I proto je jisté, že se dočkáme dalšího ročníku veletrhu. Zájem o něj podle ohlasů projevila i většina z letošních vystavovatelů.
„S letošním ročníkem jsem velmi spokojený, oproti loňským 28 značkám jsme jich tu letos měli 34. Kromě zajímavých malých manufaktur tu jsou i značky, které vstupují na český trh. Z toho mám velkou radost,“ dodal za organizátory Jan Pokorný s tím, že na přesný termín dalšího ročníku si zatím budeme muset ještě počkat.