Článek
Akademičtí pracovníci Kalifornské univerzity nabrali vzorky z bezmála 100 000 lahví vína z celého světa a přišli na to, že obsah alkoholu byl v bezmála 60 procentech z nich vyšší v průměru o 0,42 procenta, než informovala etiketa. Víno tak často mělo třeba 14 procent alkoholu místo inzerovaných 13,6 procenta. Nejde o nic převratného, avšak v některých případech byly rozdíly i vyšší.
Podle amerických vědců však prý nejde o omyl, protože vinaři o této nesrovnalosti dobře vědí. Oslovení přiznávali, že procento alkoholu na etiketě mnohdy upravují tak, aby splňovalo představu zákazníků o tom, jak silné má dané víno být.
Největší rozdíl mezi udávaným a reálným obsahem alkoholu vědecký tým zaznamenával u chilských a španělských červených vín. Poměrně velký rozdíl však zaznamenávali také u chilských a amerických bílých vín.
Nebezpečí za volantem
„Nesrovnalost v hodnotě 0,4 procenta alkoholu se nemusí zdát velká vzhledem k celkovému obsahu alkoholu v láhvi, ale i pochybení této úrovně mohou vést k tomu, že zákazníci podcení sílu daného vína při konzumaci, což může mít vliv například na jejich zdraví a bezpečnost za volantem,” uvedl vedoucí studie profesor Julian Alston.
„V některých případech totiž mohou být nesrovnalosti v obsahu alkoholu výrazně vyšší, než je námi zjištěný celkový průměr,” zdůraznil Alston.