Článek
V 70. letech 20. století, v době socialistického budování, vznikl v Plzni soubor rodinných domů s vnitřními otevřenými atrii, který měl na tu dobu skvělou architektonicko-urbanistickou kvalitu inspirovanou dalekou Skandinávií.
Mladí investoři zakoupili jeden z těchto domů a rozhodli se pro jeho kompletní rekonstrukci. Své zalíbení v moderní architektuře, architektuře Miese van den Rohe a geniu loci vily Tugendhat, kterou společně v Brně několikrát navštívili, chtěli přenést do svého nového domova.
Hlavním cílem rekonstrukce bylo dům a jeho vnitřní prostory co nejvíce otevřít směrem do atria, venkovního prostoru velkého 8×10 metrů a přivést do interiéru přirozené světlo.
Aby dostali do interiéru vily více světla, nechávají obyvatele hledět až pod střechu
V rámci dispozičních úprav, které zahrnovaly hlavně propojení obytného prostoru s jídelnou a kuchyní, zvětšení koupelny, vytvoření dvou samostatných dětských pokojů a pracovny, vzniklo komfortní bydlení pro čtyřčlennou rodinu.
Okenní otvory orientované do atria byly zbaveny parapetů, v hlavním obytném prostoru vznikl vybouráním pilíře velký okenní otvor o šířce šest metrů. Má posuvné křídlo pro maximální propojení interiéru s exteriérem.
Na obytný prostor navazuje venkovní pobytová terasa, nad kterou levituje ocelová pergola s textilním baldachýnem pro zastínění ve slunných letních dnech. Ta je již součástí atria, které slouží jako další obytná místnost v domě.
Exteriér i interiér sjednocuje neutrální bílá barva
Všudypřítomnou bílou barvu doplňuje bezespárá polyuretanová stěrka ve světle béžovém odstínu propojující všechny obytné místnosti v domě, přírodní kámen travertin použitý jako obklad u krbu, v koupelně i na toaletě a dubová dýha na nábytku vyrobeném na míru. Interiér velmi vkusně doplňují křesla od Halabaly a židle Thonet z ohýbaného dřeva v černém provedení.
Stavba patří mezi přihlášená díla do letošní soutěže Česká cena za architekturu.