Článek
Nedávná studie ukázala, že lidé, kteří si neustále stěžují na to, kolik mají práce a jak moc jsou v práci vystresovaní a vytížení, jsou považováni za nekompetentní. Jsou také méně oblíbení než jejich kolegové, kteří nadbytek práce najevo nedávají nebo alespoň ne tak často. Platí to zejména v případě, že si dotyční stěžovatelé potřebují s druhými neustále povídat.
Lidé obecně chtějí, aby je ostatní měli rádi a mysleli si, že jsou šikovní a pracovití. Ale pokud to sdělují na rovinu, nefunguje to. Proto se někteří snaží nepřímou cestou sdělit, že jsou cennými dříči. Jenže ani tento způsob k získání uznání nevede.
Mít hodně práce je standard
„Odborníci v tomto směru hovoří o takzvaném vychloubání se stresem, které nefunguje i proto, že žijeme ve společnosti, která oslavuje zaneprázdněnost,“ upozorňuje pro HuffPost Shannon Garciaová, psychoterapeutka ze States of Wellness Counseling se sídlem v Illinois a Wisconsinu.
Mít hodně práce je tak dnes vnímáno jako standard, stejně tak zažívat v zaměstnání určitou míru stresu. Navíc si lidé uvědomují, že ani neustálými stížnostmi jim práci nikdo neubere.
Jak vycházet na pracovišti s někým, koho opravdu nemáte rádi
Celé to navíc může působit tak, že se druhým snažíte dávat najevo, že toho máte na svých bedrech více než oni. To samozřejmě nemusí být vůbec pravda. Pokud tedy chce člověk upozornit na své vlastní vytížení, měl by uznat i úsilí ostatních, jedině tak budou oni akceptovat to jeho.
Jestliže pracujete s někým, kdo stále dává na odiv, jak je zaneprázdněný, musíte být ostražití. Toto chování má totiž „nakažlivý efekt“ v rámci celého pracoviště. Jeden nespokojený pracovník zvládne spolehlivě snižovat energii celého týmu.
Proč? Pokud jste sami ve stresu a ještě posloucháte, jak je na tom špatně kolega, nemáte emocionální kapacitu to vnímat. To vede k podráždění, nespolupráci a nechuti do práce vůbec chodit. V zájmu vaší vlastní pohody raději odejděte od debatujícího nebo přesměrujte konverzaci zpět k faktické práci.
Platí, že pokud věčnému stěžovateli nebudete věnovat pozornost, brzy si najde jiné téma a nebude vás zahrnovat vlastním emočním stresem. Věřte, že se vám uleví.
Stěžovatelé půjdou mezi prvními
Mimochodem ti, kteří si nejvíc na stres a přepracování stěžují, bývají propouštěni jako první. Takže rozhodně není správným řešením nasednout na vlnu stížností a mluvit jen o tom, jak toho máte moc a že další prezentaci v termínu určitě nezvládnete. Raději se soustřeďte na to, kolik toho v práci uděláte a zda pracovní dobu využíváte skutečně striktně k pracovním činnostem.
Vytvořte si jasný plán, co a kdy dělat. Uvidíte, že vám práce půjde rychleji od ruky. Pak nebude důvod ke stížnostem a vaše firma se bude chlubit vaším výkonem i pozitivním přístupem k práci.