Článek
Kolikrát jste obdrželi nepravdivé informace, které vám vaše kontakty poslaly prostřednictvím sociálních sítí nebo komunikačních aplikací? Kolikrát jste sdíleli odkazy na články nebo zprávy, které jste ani nečetli?
Budete se možná divit, ale jedná se o velmi častý jev. Většina lidí dnes již nečte pořádně obsah sdělení, spokojí se s pouhým titulkem, a pokud je zaujme, klidně to sdílejí dál.
Podle odborníků ze Science Post je to proto, že nás ovládá společnost, která se vyznačuje bezprostředností a kognitivní netrpělivostí. Lidé tak často v nevědomosti šíří jen kvůli poutavému titulku nepodložená fakta, která se i díky nim stávají virálními.
Návyky na sociálních sítích, které pomalu ničí život
Podle nedávné studie Texaské univerzity k tomu lidi vede nutkavá potřeba svému okolí dokazovat svou vzdělanost. Nezáleží přitom na tom, že ve skutečnosti o dané problematice nic nevědí, pouhá skutečnost, že sdílejí něco tak zajímavého, jim dodává na důležitosti.
Podle odborníků tak upadli do věčné zaujatosti Dunning-Krugerova efektu, tzn. přeceňují své schopnosti a dovednosti. Psychologie v této souvislosti hovoří o iluzi nadřazenosti. Čím méně jsou lidé schopní, tím více se přeceňují.
Nejhorší na celé věci je, že tito lidé i při konfrontaci s realitou jsou schopní si neustále stát za svým. I proto nejen u nás máme tolik odborníků nejen na válečné konflikty, ekonomické krize, nejrůznější sporty, ale i ekologii, očkování či na virové infekce.
Na čtení není čas, lepší je sdílení
Všichni žijeme v prostředí, které nás tlačí a táhne všemi směry a vyžaduje, abychom přešli k novým úkolům, aniž bychom dokončili ty předchozí. V důsledku toho ztrácíme schopnost se soustředit a udržet pozornost.
Ve svém každodenním životě dostáváme velké množství informací a nekonečná upozornění. Stáváme se všichni do jednoho kognitivně netrpěliví.
„Jsme bytosti s extrémně ochuzenou schopností zpracovávat informace. Nejen že na to nemáme čas, ale ani chuť. Necháme se unést zvýšením dopaminu, ke kterému dochází po přečtení senzačního titulku, a okamžitě jej sdílíme. Na čtení není čas, sdílení je zábavnější. Okamžitě tak obdržíme lajk následovaný řadou zábavných komentářů a zpráv a možná nás to obohatí více než čtení,“ upozorňuje psycholožka Valeria Sabaterová.
Anketa
Informace by neměly být „konzumovány“, měly by být užitečné
Všichni jsme se stali emocionálními konzumenty obsahu. Udělujeme lajky a sdílíme pouze takové informace, které vytvářejí senzaci a emoci. Čím kratší, tím lepší. Proto se naše pozornost téměř vždy soustředí na titulky.
Ti, kdo pro své živobytí „potřebují“ počty sledujících, to vědí a neváhají vytvářet nejsenzačnější titulky a příběhy. V jednom aspektu byste však měli mít jasno. Informace by měly obohacovat, ne otravovat. Dejte si tak pozor, co sdílíte, protože obsah může často zahrnovat celou řadu nepravd a dezinformací.
Pokud chcete v nějakém předmětu působit kompetentněji, jediným způsobem, jak toho dosáhnout, je čtení. Je to nejlepší lék na všechny neduhy a nevědomosti.
Stejně tak se snažte všechny informace analyzovat, tedy nikdy nedávat na první dojem. Vždy zapojte kritické myšlení. Je to jediný způsob, jak se v digitálním světě nenechat opít toxickým obsahem.