Hlavní obsah

Generační rozdíly u nákupního košíku

8:16
8:16

Poslechněte si tento článek

Na jedno kliknutí si mohou koupit tenisky, které se ještě před 20 lety vozily z Ameriky. Touží po tom, co propagují jejich oblíbení influenceři, ale také nakupují v sekáčích. Jaké jsou návyky dnešních dvacátníků a třicátníků?

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Možná jsou to vaše děti, nebo dokonce vnoučata. Jsou jiní než vy nebo vaši rodiče. Narodili se přibližně mezi lety 1995 a 2010. Generace Z. Na rozdíl od předchozích generací vyrůstali s moderními technologiemi a internetem, s nadsázkou se dá říct, že se narodili s mobilem v ruce. I to se zcela zásadně odráží v jejich nákupním chování, jak říká marketingová konzultantka a E-commerce specialistka Kristina Kuriaková.

Apple a udržitelnost

Lidé z generace Z milují nakupování a užívají si to. Potvrzuje to průzkum společnosti IPSOS. Pro většinu z nich jsou totiž nákupy na vlastní pěst novinkou poté, co se odstěhovali od rodičů. Milují značky, a pokud třeba Apple oznámí, že na trh uvede nový model iPhonu, jsou ochotni udělat cokoli, aby si ho pořídili. Jablíčko je pro ně jednoduše symbolem kvality a určitého statusu. Nemít ho by pro mnohá „zetka“ bylo pádem do propadliště trapnosti.

Až 42 procent lidí z GenZ podle agentury IPSOS tvrdí, že globální značky mají lepší produkty než ty čistě lokální. „Jsou spíše impulzivní nakupující, rychle se rozhodují a často nemají problém dokončit nákup ihned,“ popisuje další poznatky výzkumu Kristina Kuriaková.

Odnaučit generaci Z plýtvat potravinami bude podle vědců oříšek, čelí i vlastní lenosti

Věda a školy

Kdo pozná skutečnou hodnotu?

Podle odbornice na online nákupy chce tato generace kombinaci trendů, dostupnosti a hodnoty. „Klíčová je pro ně transparentnost a autenticita. Mají cit pro falešné marketingové fráze a oceňují upřímnou komunikaci značek,“ říká Kuriaková.

Na druhou stranu se nedá říct, že by všichni z GenZ byli vybíravější než jejich rodiče. „Nejsem si jistá, nakolik mladá generace pozná kvalitu, třeba v oblečení. Povědomí o kvalitě materiálů, jak se o ně starat, to se ztrácí. Lidé nedokážou rozpoznat viskózu od polyesteru a nevědí, proč by ten rozdíl měli znát,“ domnívá se docentka Denisa Hejlová z Centra pro strategickou komunikaci FSV UK v Praze.

Už samo používání anglických popisů pro trendy občas ukazuje, že dnešní šedesátníci budou mít trochu problém pochopit, co vlastně tato generace chce a jak moc se liší metody, které na ni marketéři uplatňují.

Tak například k tomu, abyste pochopili, co je fake sustainability čili, volně přeloženo, falešná udržitelnost, musíte vědět, že udržitelnost je marketingové heslo, na které mladí často slyší. Na druhou stranu ale minimálně část z nich už dokonce ví, že když firma s rychloobrátkovou módou propaguje používání recyklovaných materiálů, neznamená to, že celá její produkce vzniká zodpovědně.

Milovníci sociálních sítí

Udržitelnost navíc zdaleka není heslem celé této generace. Jsou v ní jak fanoušci rychlé módy, tak ekologičtí minimalisté. Dvacetiletá dcera mé kamarádky nakupuje zásadně v second handech. Jen občas si pořídí něco dražšího, ale musí to být ekologicky udržitelná móda. Její o rok starší sestřenice naopak neustále nakupuje na e-shopech ultra fast módu.

Obojí přístup někdy dokonce uplatňují najednou. „Daný paradox v nákupním chování, kdy na jedné straně podporují udržitelnost a na straně druhé hledají levnou módu na Sheinu nebo Trendyol, je často ovlivněn omezenými finančními prostředky, tlakem na sledování aktuálních trendů a vlivem sociálních sítí,“ vysvětluje Kristina Kuriaková.

Slay, fufu nebo hokna a švíca. Je těžší porozumět generaci Z, nebo Brňanům?

Cestování

Nákupní chování GenZ logicky vedle světonázoru totiž zcela zásadně ovlivňuje to, kolik času tráví na sociálních sítích.

To se samozřejmě odráží velmi zásadně i v jejich nákupním chování. S nákupními zvyky generace Z se vžil nový pojem – social commerce. Jde vlastně o prodej a nakupování produktů či služeb prostřednictvím sociálních sítí. „Napříč trhem sledujeme trend, že až 60 procent lidí primárně prohlíží zboží a rozhoduje se o nákupech přes mobil nebo tablet, u generace Z je tento podíl ještě vyšší,“ říká Kristina Kuriaková.

Tlak moderního světa

Rozhodování o nákupech ale není jedinou věcí, ovlivňovanou sociálními sítěmi. Instagram, TikTok a další platformy vytvářejí nereálná očekávání. To způsobuje, že se mladí cítí často k ničemu, nedostateční a méněcenní. Pak může třeba vzniknout falešná představa, že život jim zlepší jedině nejdražší tenisky nebo jedinečný přípravek na aknózní pleť. Starší generace sice prožívala podobné pocity, ale nebyla s nimi konfrontována nonstop a ve všech aspektech života.

Já patřím ke generaci X (lidé narození v letech 1966–1979) a po pravdě je mi jedno, jestli někdo na Instagramu ukazuje dovolenou na Bali nebo perfektně vyhlazenou tvář po několika plastikách.

Marketéři v této generaci milují zejména jednu skupinu. Říká se jí „dinky“ (double income, no kids yet – dvojí příjem, dosud žádné děti) a má velký nákupní potenciál. Jsou to mladí lidé, kteří žijí v partnerském vztahu, ale každý má svou práci a svůj příjem. Vesměs nemají žádné závazky. Proto mohou utrácet víc než ti, kteří již mají rodiny, nebo studenti, kteří si zatím nevydělávají.

Ženy v ohrožení sítí aneb Když se dokonalost vyžaduje napříč generacemi

Zdraví

Odborníci o nich říkají, že touží nakupovat a vlastnit nejlepší a nejnovější produkty a nakupování je tak trochu zábava. Jsou extrémně materiálně orientovaní a mají rádi peníze a ještě raději je utrácejí.

Podle Business Insideru před třemi lety měla generace Z celosvětově kupní sílu 360 miliard dolarů a tento trend neustále roste. Kdo tuto generaci přehlíží, dělá chybu. Jak říká Rohit Sakunie, zakladatel společnosti Art E Mediatech, pokud chtějí firmy a společnosti cílit na mladé, musí přizpůsobit marketingové strategie specifickým rysům této generace. Kdo se jí dokáže přiblížit, ten má vyhráno a získá v ní nejen zákazníky, ale mnohem víc.

Influenceři místo reklamy

Jak těžké je tuto generaci oslovit? Podle Hejlové je zcela evidentní, že jednoznačně preferuje doporučení influencerů. „Nepřebírají od nich jen produkt, ale roli zde hraje i velký efekt nápodoby chování, stylu oblékání, mluvy, aspirací. Mladá generace má často pocit, že má na něco nárok, a zároveň, že to všechno musí taky zažít,“ říká.

To potvrzuje i Kristina Kuriaková. „Pro Českou republiku platí, že doporučení influencerů mají na generaci Z obrovský vliv, často více než klasická produktová reklama.“ Platí to i pro moje syny, kteří často přijdou s něčím, co viděli u svého oblíbeného influencera, a chtějí to otestovat taky. A nemusí to být vždycky jen oblečení, ale často třeba i recept nebo pozvánka na nějakou zajímavou kulturní akci.

Podle průzkumu agentury Ogilvy více než polovina mladých lidí z této generace nakoupila produkt díky doporučení influencera. A jejich rady jsou pro ně cennější než ty od přátel nebo nedej bože od rodičů. A co na ně tedy platí? „Pokud je chcete oslovit, musíte být vizuálně atraktivní, autentičtí a zábavní,“ domnívá se Kristina Kuriaková. Pak máte šanci, že si koupí to, co jim nabízíte.

Dobírka i karta jsou out

Generace Z už nenakupuje na dobírku. Ani odložené platby moc nefrčí, zhruba 78 % tuto možnost nikdy nevyužilo. Rychlost a pohodlí jsou devízou. Podle průzkumu ČSOB se ale 60 % mladých lidí do 25 let obejde při nákupech i bez platební debetní nebo kreditní karty. Platí pomocí mobilního telefonu nebo chytrých hodinek. Ve věku 41–45 let používá mobilní telefon nebo chytré hodinky pouze 30 %, od 60 let výše je to jedna desetina.

Potraviny, maso či květiny. Samoobslužné nakupování je na vzestupu

Ekonomika

Výběr článků

Načítám