Článek
Český tým pilotů Flying Bulls Aerobatics opět minulý týden předvedl svou formu, když k řadě svých rekordů a výkonů přidal další. Čtyři letadla a v nich čtyři piloti předvedli v Černé Hoře unikátní formaci kolem tamního mostu Mala Rijeka. Nikdo jiný se o podobný kousek v minulosti nepokusil.
„Skupinová akrobacie obecně je velmi těžká. Je to něco jiného než sólová akrobacie. Tento konkrétní prvek byl náročný v tom, že tam okolní prostředí není jako na našich show. Takže samotný vstup do těch prvků je mnohem náročnější, a hlavně tam není velký prostor pro chyby,“ vysvětlil v rozhovoru pro Novinky pilot Martin Špaček.
Špaček zvládl akrobacii vzadu, tedy za ocasem vedoucího pilota. Jeho pozice je tedy o to těžší, že se musí spoléhat na vedoucího pilota. Navíc kvůli blízkosti vedoucího letadla má před sebou jen velmi omezený výhled.
„Primárně se musím opravdu soustředit na toho svého vedoucího, držet od něj správnou vzdálenost a být ve správné pozici, protože kdybych se dostal třeba trošku nad něj, tak proud vrtule mi to letadlo může zahodit někam jinam a bude třeba po dobu dvou sekund neřiditelné, než budou kormidla ofukovaná a mohu s tím něco dělat,“ popsal.
Zároveň musí vnímat i okolní letadla po stranách. „Musím na ně reagovat. Kdyby se dostala blíže, tak se já musím posunout také,“ dodal.
V týmu pilotů tedy musí panovat naprostý spoleh, akrobacie je totiž často o slepé důvěře. „Při tomto prvku, který jsme v Černé Hoře prováděli, do poslední chvíle nevidím nic, a tedy musím slepě věřit svému vedoucímu a držet skupinu,“ objasnil Novinkám Špaček.
Tlačený versus běžný přemet
Piloti absolvovali dva druhy přemetů. Běžný a tlačený. Ty se liší hlavně reakcí těla na přetížení. Běžný je často viditelný při letecké akrobacii. Tlačený je ale podle Martina Špačka náročnější.
„Pilot letí po podobné trajektorii, ale tak, aby najel na druhou stranu, a na člověka tam působí obrácené síly, takže záporné přetížení,“ řekl. Ve formaci ho česká skupina pilotů létá jako jediná na světě.
Při běžném přemetu je krev v hlavě pilota tlačena do spodní části těla, kdy může docházet ke ztrátě zraku a později i vědomí. „To se ale nestává, tomu se snažíme zabránit,“ ujistil pilot.
Při obráceném přemetu působí síly opačně. Krev je při něm tedy tlačena do hlavy. „Dochází k překrvení mozku a pilot začíná vidět červeně a je to velmi nepříjemné,“ dodal.
Trénink na takovou akci, jakou byl přelet v Černé Hoře, probíhá velmi dlouho a na vše se podle pilotů připravit nelze. Hlavně tedy na přetížení. Jeden tréninkový let s týmem Flying Bulls Aerobatics jsme absolvovali i s kamerou.
Most Mala Rijeka místo Žďákovského
Piloti měli vyhlídnutý ke svému husarskému kousku Žďákovský most nad Orlickou přehradou na jihu Čech. V jeho blízkosti jsou ale dráty vysokého napětí. „U dalšího mostu zase vedla silnice, kde byl problém zastavit dopravu. Takže tyto lokace jsme museli vynechat a začali jsme se rozhlížet v zahraničí,“ prozradil Martin Špaček.
S pomocí známých a díky vlastnímu průzkumu nakonec vybrali právě most v Černé Hoře. „Most jednak vyhovoval svou výškou a navíc je v okolí krásná krajina,“ dodal pilot.