Článek
„Začátky byly těžké. Bylo nám 18 a 19 let. Oznamovat rodičům, že budeme místo studia na vysoké škole vyrábět vařečky, nebylo vůbec jednoduché. Museli jsme si to obhájit,“ vzpomíná nyní devětadvacetiletý Tomáš Kruczek, který vystudoval obchodní akademii.
Třicetiletý Tomáš Izaiáš dokonce už tehdy studoval na Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity tvorbu krajiny a geodézii. „Byl to pro rodiče šok, zcela pochopení pro to neměli, většina nás odrazovala. Teď už je to samozřejmě lepší, ale občas ještě přiletí nějaká štiplavá poznámka,“ usmívá se Izaiáš a dodává, že v začátcích jim však rodina hodně pomohla.
Jejich prvním výrobkem byla dřevěná bedýnka, kterou vyrobili v roce 2013 v garáži. Zkusili vyrazit po Moravě a Slezsku na řemeslné trhy a nabídnout ji lidem. „O bedýnky byl zájem. Lidé se nás navíc ptali, zda je seženou i někde v prodejně či na internetu a zda nechceme rozšířit sortiment. A tak to vlastně všechno začalo. Tři roky poté jsme v Šenově na Karvinsku založili firmu a spustili e-shop, kde dřevěné výrobky prodáváme dodnes. Žádný plast či elektroniku u nás nenajdete,“ pokračuje Izaiáš.
Otevřeli i chráněnou dílnu
Na začátku podnikání vůbec nevydělávali, dokonce ho museli dotovat z dalších brigád. Hodně jim pomáhali i kamarádi. Nyní zaměstnávají pětadvacet lidí a otevřeli chráněnou dílnu Dřevěný anděl, kde pracují lidé s handicapem.
„Bedýnky stále vyrábíme, ale přidal se další dřevěný sortiment jako úložné boxy, krabičky, kuchyňské náčiní jako vařečky či prkýnka, ale i další dřevěné věci do domácností a na zahrady. Specializujeme se i na vyvýšené záhony, pískoviště či rošty do postelí z masivu,“ vyjmenovává Kruczek. V současnosti jejich firma na internetu nabízí čtyři tisíce výrobků.
Nechybí ani vánoční sortiment, novoročenky či krabičky na vína.
Oba se snaží, aby jim firma nepřerostla přes hlavu. „Měli jsme ten start podnikání jednodušší asi v tom, že nám nešlo o peníze. Začali jsme prostě dělat to, co nás baví, a vydrželi jsme u toho i přes těžké začátky. Třeba první objednávka přišla až po třech týdnech, kdy byl spuštěný e-shop,“ prozrazuje Kruczek.
Epidemie covidu jim pomohla
Oba přiznávají, že jim v podnikání paradoxně pomohla i epidemie covidu. „Lidé tehdy nakupovali věci hlavně přes internet. Při epidemii jsme měli skvělé tržby. Vlastně až letos jsme se dostali nad covidová čísla. Za covidu jsme měli roční obrat kolem 80 milionů korun, letos máme tedy těch sto milionů. Po covidu ale přišel velký sešup. Naštěstí jsme byli opatrní,“ popisuje Izaiáš s tím, že některé e-shopy to bohužel nepřežily.
Mladí podnikatelé z Karvinska se shodují na tom, že je důležité nebýt „nenažraný“ a věnovat se tomu, co člověka baví. „Říkáme, že je důležitá pokora, když se daří, a trpělivost, když se nedaří. Samotný úspěch firmy je velká alchymie. Jde o souhru náhod a štěstí. Záleží i na době a věcech, které se kolem zrovna dějí. My se snažíme poslouchat lidi, ale i trh a reagujeme na podněty,“ shrnují.