Hlavní obsah

Právo se odpojit aneb Proč není samozřejmost být zaměstnavateli k dispozici i mimo pracovní dobu

Být neustále na příjmu není povinnost. V některých zemích existuje dokonce výslovné právo se od práce během volného času zcela odpojit. Až dorazí i k nám, budete ho umět využít?

Foto: Profimedia.cz

Být neustále na příjmu není povinnost.

Článek

K zemím, které oficiálně uznávají takzvané právo se odpojit, se nedávno přidala Austrálie. V Evropské unii sice takové právo jednotně neexistuje, řada zemí, například Belgie, Francie či Itálie, jej však v nějaké podobě již začlenila do svých zákoníků práce. Týká se především toho, že by zaměstnanci mimo pracovní dobu neměli být nuceni běžně vykonávat práci, účastnit se akcí zaměstnavatele nebo přijímat pracovní zprávy a hovory.

Jde o další krok k vytváření zdravého pracovního prostředí, důstojných pracovních podmínek a nastavování rovnováhy mezi prací a soukromým životem. Neznamená to, že by vás zaměstnavatel nesměl mimo pracovní dobu nijak kontaktovat. Vy však nemusíte odpovídat, pokud to není vyloženě urgentní.

U nás se zatím předpokládá, že práci se člověk věnuje v době k tomu určené a sjednané pracovní smlouvou. Realita ale často pokulhává za ideálním stavem. Pracovní e-maily nebo telefonáty řešíme na dovolených i o víkendech a odmítnutí společných aktivit se může promítnout třeba do výše odměny. Právo se odpojit jistě časem dorazí i k nám. Připravte se na něj už teď.

Buďte spolehliví

K tomu, aby vaši nadřízení respektovali, že na zprávy či hovory nebudete odpovídat mimo pracovní dobu, patří v základu to, že během ní budete skutečně k dispozici. Zapomeňte na dlouhé obědy, kuřácké pauzy nebo drby ve společné kuchyňce. Ve volném čase pak nebudete dohánět resty.

Nestíháte, snadno vybuchujete a vyhýbáte se kolegům? I to mohou být příznaky deprese

Zdraví

To samozřejmě neznamená dokončit každý den úplně všechny úkoly, což v naprosté většině případů jednoduše není možné, ale u těch rozdělaných stanovit jasné termíny a dodržet je. V severských zemích se dodržování pracovní doby považuje za nezbytnou pracovní kompetenci. Zůstávat přesčas, pokud to není vyloženě urgentní nebo nezbytné, znamená pouze neschopnost si práci dobře rozvrhnout.

Soustřeďte se

Schopnost koncentrace a zaměření pozornosti je třeba trénovat. Nepřítelem soustředění jsou třeba sociální sítě, nekonečné seriály nebo návykové látky. To vše totiž dokáže vyvolat závislost na takzvaném levném dopaminu, který stimuluje v mozku centrum odměn a vyvolává sice libé, ale rychle pomíjející příjemné pocity.

Skutečným důsledkem je nejen postupná ztráta schopnosti se delší dobu soustředit, ale také zhoršení komunikace s blízkými lidmi i vlastního zdraví. Dopřejte si dopaminový detox a naučte se znovu lépe soustředit. Budete pak mít v práci rychleji hotovo.

Odpojte se

Odpojte se, a to doslova. Firemní notebook a telefon nechejte třeba v jiné místnosti a odolejte pokušení nakouknout. Pokud nepracujete přímo na urgentním příjmu dětské chirurgie nebo se nevěnujete časově citlivému výzkumu nových zdrojů energie, pravděpodobnost, že si v práci poradí během vaší nepřítomnosti i bez vás, je poměrně vysoká.

I zaměstnání, která jsou vysoce specializovaná, většinou disponují nějakým rozpisem služeb. Ani od prezidenta republiky, který skutečně nemá náhradníka, se neočekává, že nebude spát nebo odpočívat. A vždy existuje náhradní řešení pro případ, že by třeba onemocněl. Nikdo totiž není nenahraditelný. Což není hrozba, ale naopak úleva.

Pochybujete o své práci? 5 otázek, které byste si měli položit

Móda a kosmetika

Kterým kolegům se raději vyhnout

Sex a vztahy

Související články

Výběr článků

Načítám