Článek
„Byla to zatím moje nejdůležitější příprava na roli,“ prohlásila Kate Winsletová v loňském rozhovoru pro časopis Vogue. „Válečné scény ve filmu vypadají velmi reálně. Museli jsme do nich znovu vnést emoce, oživit traumata a někdy jsme při tom zapomněli, že je to jen film.“
Aby tak složité osobnosti, jakou Lee Millerová byla, pronikla pod kůži, strávila hodiny a hodiny v rozhovorech s jejím synem Antonym Penrosem. Začala se zajímat o válečnou fotografii a pečlivě studovala osobní archiv Millerové včetně soukromých dopisů. „Nechtěli jsme točit film o Lee, modelce a múze, ale ukázat ji jako ženu středního věku, která šla do války,“ vypráví Winsletová o ženě, která svou dráhu skutečně začala jako modelka. Jenže pak prohlásila, že chce fotky dělat, a ne na nich být.
V Paříži se stala múzou umělců, jako byli Man Ray, Pablo Picasso či Jean Cocteau. Svým rolleiflexem vytvářela krásné snové obrazy. Pak přišla druhá světová válka a ona místo snů začala světu servírovat brutální realitu. Stala se válečnou korespondentkou pro britskou verzi časopisu Vogue.
Emma Stoneová: Klidně nesu kůži na trh, nebojím se riskovat
Protože podle těch, kteří ji znali, měla „v srdci kus ledu“. Dokázala fotit hrůzy války velmi zblízka: zmučené tváře vězňů v koncentrácích, hromady mrtvých těl. Jenže tento chlad byl jen zdánlivý. Lee podle všeho po válce trpěla posttraumatickou stresovou poruchou, útěchu hledala v alkoholu a zemřela v roce 1977 zcela v zapomnění. Kate Winsletové vrtalo hlavou, jak to, že tak strhující příběh dosud nikdo nezfilmoval. Silné, nezávislé a emotivní hrdinky pro ni byly vždy lákavou výzvou.
Fotky Millerové ji zaujaly, protože je na nich zachycena brutální realita války z velmi osobní a ženské perspektivy. Chtěla pochopit povahu ženy, která o publicitu nestála, a taky to, co ji přimělo vrhnout se s fotoaparátem do bojových linií.
Odmítla i atraktivní filmy
Kate Winsletová měla po úspěchu Titaniku, kde poprvé zazářila, jasno. Komerční trháky ji nezajímaly, přednost dávala nezávislým, kvalitním autorským filmům. Její schopnost autenticky vystihnout psychologicky složité, hluboké a silné hrdinky se mohla naplno rozvinout - ať už v postavě Clementine s jejími komplikovanými vztahy ve filmu Věčný svit neposkvrněné mysli, nebo jako Němka Hanna obviněná z válečných zločinů, kterou hrála ve filmu Předčítač.
Během své kariéry spolupracovala s mnoha prestižními režiséry, jako jsou Ang Lee (Rozum a cit), Roman Polanski (Bůh masakru), Danny Boyle (Steve Jobs) nebo Woody Allen (Kolo zázraků). Obrovský úspěch sklidila za role v televizních seriálech Mildred Pierceová, kde její postava ztělesňovala tradiční ctnosti americké střední třídy, Mare z Easttownu, v němž hrála detektivku z maloměsta, čelící nejen kriminálnímu případu, ale i svým osobním démonům, nebo jako autokratická vůdkyně v minisérii Režim.
Winona Ryderová: Naši patřili k hippies. Žili jsme v komunitě, která nepoužívala elektřinu
Ikonická fotka v Hitlerově vaně
Herečka je známá i svou otevřeností a odmítáním hollywoodských stereotypů o kráse. Nebojí se hovořit o tlaku, kterému jsou umělkyně vystaveny, aby vypadaly podle určitých estetických standardů. Podporuje přirozený vzhled a přijetí ženského těla i s jeho nedokonalostmi. „Už se nebudu stresovat tím, jestli mám trochu bříško nebo o něco větší zadek,“ prohlásila například.
Když se jí přehoupla čtyřicítka, zmínila, že se učí stárnout přirozeně, bez pomoci plastických chirurgů. „Zkrátka se učím být k sobě méně kritická,“ podotkla a dodala, že vrásky považuje za krásné, protože odrážejí životní zkušenosti. Letos však odhalila, že jedním z kroků, které podnikla ke zlepšení svého sexuálního života, bylo injekční doplnění testosteronu. „Umožnilo mi to cítit se znovu přitažlivá,“ vysvětlila.
I v novém filmu Lee: Fotografka v první linii se Winsletová rozhodla pro autentické ztvárnění své hrdinky bez příkras a stylizací. Ve scéně, kde je v bikinách, například odmítla návrh zakrýt si faldy na břiše.
Stejně odvážně přistoupila k filmovému ztvárnění ikonické fotky, kterou se Lee Millerová proslavila. V den, kdy Hitler spáchal sebevraždu, ze sebe před objektivem fotoaparátu smyla špínu z koncentračního tábora Dachau v jeho vaně. Jak se jí to podařilo? Millerová doprovázela americké vojáky při osvobozování Evropy a dostala se s nimi i do Mnichova. Coby válečné zpravodajce jí bylo umožněno navštívit Hitlerův byt. Vznikla tak fotka, která ji zachycuje ve vůdcově vaně a která v sobě ukrývá silnou symboliku.
Fotografka prožila bez jakéhokoli pohodlí řadu týdnů v zákopech a využila Hitlerova luxusu k symbolické očistě. Dopřála si koupel v místě, které představovalo centrum zla nacistického režimu.
Anya Taylor-Joy: Ve škole jsem byla nemilosrdně šikanovaná
Na snímku se zachytila, jak si omývá rameno. V pozadí je Hitlerův portrét a na podložce před vanou stojí zablácené boty, na nichž ještě nezaschl prach z jejích návštěv koncentračních táborů. Kontrast mezi luxusem a hrůzou, mezi válkou a přežitím, dal intimní fotce ohromnou sílu.
Nebojí se hovořit o tlaku, kterému jsou umělkyně vystaveny, aby vypadaly podle určitých estetických standardů.
Důležitost, kterou Kate Winsletová přikládá blízkosti v mezilidských vztazích, nedávno projevila v rozhovoru pro časopis Harper’s Bazaar. Svěřila se se snem, který se jí zdál o jednom z jejích prvních hereckých partnerů, Leonardu DiCapriovi. Více než tři desetiletí je pojí silné přátelské pouto a ona mu v tom snu věnovala těžítko s vyrytým nápisem: „Ať půjdeš kamkoli, půjdu i já.“ A on vytáhl prsten s vyrytými stejnými slovy. „Když jsem mu později sen vyprávěla, byl velmi dojatý,“ řekla Winsletová.
Své partnerské štěstí hledala ve třech manželských svazcích. Z prvního manželství s režisérem Jimem Treapletonem má dceru Miu (23), syn Joe (20) se narodil ze svazku s režisérem, producentem a scenáristou Samem Mendesem. Její volba vyšla až napotřetí, kdy za dramatických událostí při letní dovolené v Karibiku poznala svého třetího manžela Neda Rocknrolla, (původním jménem Edward Abel Smith). S ním má desetiletého syna Beara.
Kate se s Nedem seznámila v roce 2011, když byla po druhém rozvodu. Odjela na luxusní dovolenou, která se však proměnila ve zlý sen. V přepychovém areálu soukromého ostrova, který patřil miliardáři Richardu Bransonovi, vypukl požár. Odvážná Kate z něho zachránila nejen svoje dvě děti, ale i Bransonovu devadesátiletou matku. Její čin silně zapůsobil na miliardářova synovce Neda, který se o rok později stal jejím třetím manželem.
Hrát podle vlastních pravidel
„Ned je absolutně fantastický, ohromně manuálně šikovný a vůbec táta k pohledání. Je pro rodinu něco jako superman, což je veliký rozdíl v porovnání s mými předchozími manželi. Jsem s ním moc šťastná,“ prohlásila, když se jim v roce 2013 narodil syn Bear.
O čtyři roky později si v jednom bazaru koupila kuchyňský stůl z pozůstalosti Lee Millerové a začala se zajímat o její životní příběh. Hlubinný portrét fotografky Lee Millerové se stal další rolí z její série silných hrdinek vymykajících se svému okolí a hrajících podle vlastních pravidel.