Článek
Síťování, nebo také jinak networking, je důležité nejen v práci, ale i v běžném životě, protože pomáhá vytvářet a udržovat širší okruh přátel a známých, kteří člověka profesně i jinak inspirují, obohacují a třeba mu také pomáhají. Otevírá dveře k novým zážitkům i příležitostem, které by třeba jinak nebylo možné zažít. Ať už jde o doporučení na skvělou restauraci, radu ohledně cestování nebo třeba pomoc při hledání nové práce – každý nový kontakt může přinést něco hodnotného.
V dnešní době, kdy se vše rychle mění a propojuje, je dobré mít přehled a pěstovat si síť lidí, na které se lze v případě potřeby obrátit a kteří mohou podpořit v různých životních situacích.
V profesní oblasti je networking dokonce nezbytnost, podporuje totiž konkurenceschopnost a adaptabilitu, tedy schopnost rozpoznat nové příležitosti a včas se jim přizpůsobit. Budování vztahů s lidmi z oboru, kolegy nebo potenciálními mentory zvyšuje šance na získání nových informací, zkušeností a případně i pracovních nabídek. Díky networkingovým aktivitám se zlepšuje nejen přístup k relevantním zdrojům, ale i schopnost spolupracovat na nových projektech.
Empatie, rozvážná komunikace a další drobnosti, které vám pomohou cítit se lépe v práci
Nejde o klientelismus, který stojí na vzájemné zištné výměně výhod, networking je přirozená součást pracovních vztahů, ve kterých se lidé podporují vzájemně ve prospěch celku nebo společné vize.
Přátelský přístup
Pracovní vztahy bývají někdy komplikované, protože své kolegy a kolegyně si člověk tak úplně nevybírá. Do práce většinou nechodíme nalézt nové přátele, ale spíše si vydělat na živobytí. Dobré vztahy se však podepisují na celkové spokojenosti s prací významnou měrou.
Je dobré vědět, že není nutné být se všemi kamarád, přesto je možné udržovat přátelský přístup. Podstatné je si hned zkraje dobře nastavit hranice a nevnášet do práce příliš mnoho osobních témat a nálad. Velkou roli hraje to, jak schopní a vyzrálí vedoucí stojí v čele týmů a do jaké míry dokáží kolegiální prostředí podporovat.
Vlastní rozvoj
Na dobrých vztazích v práci se podílí úplně každý, kdo má nějaké místo v pracovní hierarchii. A zatímco své kolegy a nadřízené měnit nemůžete, ani byste se o to neměli pokoušet, jeden dílek skládačky máte zcela ve své moci. Totiž sebe samé. Můžete aktivně pracovat nejen na svém profesním růstu, tedy si doplňovat nebo prohlubovat potřebné znalosti, ale také na své odolnosti vůči zátěži.
Například mindfulness vám může pomoci nenechat se snadno rozhodit, a pestré zájmy a zdravé vztahy v osobním životě mohou být prevencí toho, abyste si práci brali příliš osobně.
Otevřená mysl
Kontakty byste navíc měli pěstovat nejen v práci, ale v rámci své profese jako takové. Pokud máte možnost, nevynechávejte účast na společenských setkáních nebo odborných konferencích. Zejména pro introverty nebo také v některých životních situacích to může být náročné, nejlepší profesní vztahy jsou ale ty, které budujete dlouhodobě a bez konkrétních očekávání.
Pokud ještě nemáte, založte si také profil na LinkedIn. Aktuálně se na něj soustředí pozornost, protože je jako jedna z mála sociálních sítí relativně málo toxická a skutečně profesní. Zatímco dříve to byl spíše prostor pro udržování aktuálního životopisu, dnes se tu profilují odborníci s dobrým renomé, které tak můžete přímo sledovat, a vznikají tu zajímavé skupiny a projekty. Networkingové sítě tu mají často veřejný profil, a navíc také uzavřenou skupinu pouze pro členy.
Najdete tu třeba síť Impact & Inspire Network, která sdružuje ženy ve vedoucích manažerských pozicích. Profesní skupiny mohou být zdrojem nejen cenné inspirace a podpory, ale také nových přátelství, takže se určitě vyplatí najít si ty své.