Hlavní obsah

Slovenský módní klenot slaví 10 let

Deset let na trhu oslavila minulý týden slovenská značka Nehera retrospektivní módní show na bratislavském náměstí Svobody. Přehlídka nabídla průřez kolekcemi, které charakterizuje funkční pohodlí, minimalismus a kvalita a udržitelnost použitých materiálů.

Foto: Vlado Vojtela

Přehlídka značky Nehera

Článek

Nehera je nezávislá slovenská značka, která oživila dědictví slavné československé značky, jež vzkvétala ve 30. letech 20. století a zapsala se do světové historie integrací designu, výroby a maloobchodu. Za své jméno vděčí jednomu z největších podnikatelů své doby Janu Neherovi.

O několik desítek let později se v hlavách úspěšného slovenského marketéra Ladislava Zúta a jeho manželky Bibiany zrodil plán na podnikání v módní branži, který začal registrací ochranné známky Nehera. S tou se několik let nedělo nic, v roce 2013 ale začala práce na luxusní dámské ready-to-wear značce, kterou známe dnes. Ta skládá poctu někdejšímu oděvnímu impériu, její zaměření je však přece jen odlišné.

Kdo byl Jan Nehera?

Prostějovský rodák Jan Nehera byl typem muže, kterého československá publicistika meziválečného období označovala pojmem selfmademan. Během necelých patnácti let totiž proměnil svoji krejčovskou živnost v textilní impérium. Byl jedním z nejtalentovanějších československých podnikatelů první poloviny 20. století.

Koncept, který vedle na svou dobu nevídaných reklamních kampaní zahrnoval skvělou logistiku i doplňkové služby, jako mobilní žehlírny nebo úpravy a později i návrh oděvů na míru, fungoval. Značce se tak dařilo i v dobách hospodářské krize. V roce 1935 měla Nehera více než tisíc zaměstnanců a 76 vlastních prodejen po celém Československu. Její zakladatel Jan začal pomýšlet na expanzi – zanedlouho otevřel první pobočky v norském Oslu i švédském Stockholmu, později dokonce v Africe.

Byl první, kdo vertikálně integroval prodej konfekce od výroby až po maloobchod a naznačil tak cestu pro dnešní luxusní domy jako Chanel nebo Hermes.

Do praxe zaváděl množství novátorských principů, které využíval například i Henry Ford nebo Tomáš Baťa.

Foto: Profimedia.cz

Jan Nehera

V bratislavském studiu vybudoval Ladislav Zúta mezinárodní tým, který posílil francouzský návrhář Samuel Drira. Po úspěších v Paříži byla v březnu 2017 značka s obrovským ohlasem konečně představena i na pražském fashion weeku, kde od té doby prezentuje své kolekce pravidelně.

Nehera před deseti lety vsadila na funkční pohodlí, minimalismus a kvalitu a udržitelnost použitých materiálů. Tato strategie se značce vyplatila - našla si zákazníky po celém světě a mezi její největší trhy patří Japonsko, Čína nebo Jižní Korea.

Foto: archiv MBPFW

Aktuální kolekce značky Nehera byla představena i v rámci letošního Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku.

Kromě nadčasových střihů si značka zakládá i na výběru použitých materiálů. Spolupracuje s lokálními řemeslníky a je pečlivě prověřováno, aby každé vlákno použitého materiálu splňovalo nejpřísnější normy udržitelnosti.

Průřez kolekcemi, které během deseti let oslovily fanoušky módy po celém světě, předvedly kromě modelek i známé slovenské osobnosti jako Táňa Pauhofová – spolu s Aňou Geislerovou tvář aktuální kolekce značky, Nela Pocisková, Ema a Soňa Müllerovy, Barbora Brusková, Sasha Gachulincová, ale i Kamila Filipčíková, která přehlídku otevřela, nebo Filip Hrivňák, který přehlídku uzavřel.

Podnikatel Nehera si nechal postavit vilu s umělým terénním valem

Tipy a trendy

To nejlepší z Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku

Móda a kosmetika
Související témata:
NEHERA

Výběr článků

Načítám