Hlavní obsah

Kdepak moře. Plzeňský student se celé prázdniny oháněl bidlem na přívozu u Berounky

Nadryby

Žádné moře, žádné hory, žádné obrážení festivalů. Plzeňský středoškolský student Matěj Kadlec strávil léto netradičně, s bidlem v ruce. Po celé prázdniny, den co den, dělal převozníka na Berounce v Nadrybech.

Matěj Kadlec převážel lidi i auta přes Berounku v NadrybechVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

Neměnil by. „Odpočíval jsem a zároveň vydělával,“ pochvaluje si končící brigádu. Ta zahrnovala nejen kompletní červenec a srpen, ale i všechny červnové víkendy. „Zhruba osmdesát dní, přičemž v průměru jsem převážel tak desetkrát za den,“ konstatuje mladík, který u řeky i přespával v převoznickém domku.

Berounka je tady široká asi padesát metrů, tak to máme za sezonu dohromady nějakých čtyřicet „odbidlovaných“ kilometrů. „Jsme jediný přívoz u nás, který převáží i auta a je přitom poháněný výlučně lidskou silou,“ upozorňuje Kadlec.

Vozů sem ovšem moc nemíří. „Ne více než deset za den. Jsme spíše atrakce pro turisty a cyklisty. Volají mi i lidé z druhé strany republiky, dokdy budeme v provozu, jestli to sem ještě stihnou,“ podotýká.

Nechtělo se mu

K této profesi přitom přišel tak trochu nedobrovolně. „Táta tu dělal převozníka před dvěma lety a já mu pomáhal. Nechtělo se mi. Ale oblíbil jsem si to tady. První rok jsme se střídali, loni a letos už jsem tady byl prakticky jen já,“ vysvětluje Kadlec.

Samozřejmostí je příslušná zkouška. „Musel jsem pod dohledem převézt auto přes řeku tam a zpátky.“ A hlavním pracovním náčiním je ohlazené třímetrové bidlo. „Vlastní výroba, z lísky.“

Včely z Modřan bzučí do rytmu. Hudebníci tvoří skladby z jejich zvuků

Lifestyle

Kovový prám jistí řetězy natažené k vodicímu lanu, vlastní pohyb však zajišťuje tělocvik s bidlem. „Všude s ním dosáhnu až na dno, když mne někdo požádá, tak mu ho i půjčím.“ Za fyzicky náročnou však tuto práci nepovažuje. „Akorát když převážím nějaké těžší nebo nižší auto, tak musím prám kvůli nájezdu a výjezdu vytáhnout co nejvíce na břeh,“ konstatuje převozník.

Foto: Ivan Blažek

Je to makačka? „Není,“ tvrdí převozník na ručně poháněném prámu.

Mohl by pomoci proud, ale Berounka je líná a v tomhle suchu obzvlášť. „Začátkem června ale bylo vody až moc, pár dní jsme museli stát.“

Největším zážitkem pro něj je, když přepravuje „nějaké pěkné auto“. „Měl jsem tady i krásného starého cadillaca,“ prozrazuje s tím, že naopak žádné negativní zkušenosti nemá. „Nic špatného se nepřihodilo. Ani vodáci letos moc nezlobili. Loni jich jezdilo víc, takové ty opilecké partičky, kterým se obtížně vysvětlovalo, že nemají nechávat lodě na nástupních místech přívozu.“

Ztrátové. No a co

Za auto se platí padesát plus desetikoruna za každého pasažéra, cyklisté - těch přijede za měsíc ke dvěma stovkám - to mají za třicet a pěší za dvacku. Zařízení provozují Nadryby, malá vesnice kousek od Plzně. A to i přesto, že tržby zdaleka nepokryjí provozní náklady. „Sotva z poloviny,“ odhaduje tamní místostarosta Miroslav Schubert (Nadrybáci 2022). Doplatky se tak pohybují v řádu desetitisíců.

„Je to pro nás jednoznačně ztrátové. O zrušení přívozu nicméně určitě neuvažujeme. Místní ho také využívají, patří k image obce a nestojí nás to zase tolik, nejde o částky, které by nás ruinovaly. Na jiné služby doplácíme víc,“ připomíná místostarosta.

Jestli se tady bude příští léto ohánět bidlem zase Matěj Kadlec, je otázka. „To budu mít po maturitě, tak uvidíme,“ uzavírá prázdninový převozník.

FOTO: Koupání na Berounce

Domácí
Související témata:

Související články

FOTO: Koupání na Berounce

Česko ve středu zažilo další tropický den, kdy teploty na mnoha místech přesáhly třicet stupňů Celsia. Mnoho lidí využilo horkého počasí k osvěžení a trávilo...

Výběr článků

Načítám