Hlavní obsah

I kosmetika má své „šmejdy“. Naučte se je poznávat

Právo, Lenka Průšová

Nelakujme si věci na růžovo. Kosmetika je miliardový byznys, který roste nejen s tím, jak se péče o tělo a pleť zlepšuje a naše nároky se zvyšují. Bohužel je třeba se v ní aspoň trochu orientovat, aby se člověk vyhnul podvodu. Že je to pro zákazníka nemožné? Je to složité. Ale důležité věci poznáte už z reklamy nebo obalu.

Foto: Barbora Klimsz / Oto Klempíř

Vývojářka kosmetiky Lenka Průšová

Článek

Nejdůležitější rozdíl mezi seriózní značkou a amatérem (šmejdem) spočívá v tom, co kosmetika opravdu dělá a slibuje. Můžeme po ní požadovat, abychom byli krásnější, voňavější a čistší. Je to „jakákoliv látka nebo směs určená pro styk s vnějšími částmi lidského těla (pokožkou, vlasy, nehty, rty a vnějšími pohlavními orgány) nebo se zuby a sliznicemi ústní dutiny “. Taková jsou pravidla, která zaručují, že se hraje fair play. A co kosmetika nesmí slibovat?

Nesmí léčit. Nesmí vám tvrdit, že něco zahojí. Že vám přes kůži pronikne do krve a pomůže vyřešit váš zdravotní problém. Léčení je úplně jiná disciplína, na kterou člověk musí mít kvalifikaci a taky většinou miliony korun v investicích do vývoje a testů, které zaberou v lepším případě pouze několik let.

Máte pocit, že takové věci nikdo neslibuje? Kdepak. Dělá to taková spousta značek, že je z toho odborníkovi na omdlení. Jen se pro to používají jiná slova. A tahle možná poznáte: „Působí proti zánětům a bolestem. Hojí opruzeniny, lupénku, opary. Působí proti úzkosti, je vhodná při bronchitidě. “

Právě jsme si citovali skandální sliby jakéhosi kytičkového tonika. Otázku, jestli je výrobce šmejd nebo amatér, nechám otevřenou. Za mě platí: pokud jste se zranili nebo jste nemocní, nekupujte kosmetiku. Skuteční odborníci vás zkrášlí, až budete zase zdraví.

Lenka Průšová

Je odbornicí v oblasti vývoje finálních kosmetických produktů a zdravotnických prostředků a léčiv a také v oblasti bezpečnosti kosmetiky. Od roku 2018 je jejím zázemím společnost CB21 Pharma, pod niž spadá značka Canneff. Zpočátku pracovala jako ředitelka kosmetické sekce, od března 2020 jako provozní ředitelka. Pod značkou Canneff najdete jak kosmetiku, tak farmaceutické produkty. K dnešnímu dni pro Canneff a pro jiné převážně zahraniční značky vyvinula zhruba 500 kosmetických produktů, které se úspěšně prodávají na trhu EU.

Biokosmetika není pro přírodu vždy tou nejlepší zprávou

Lifestyle
Související témata:

Výběr článků

Načítám