Článek
„Nikdy jsem se nechtěl živit uměním. To dokáže jen velmi málo lidí a já jsem si ani nikdy neuměl představit, že bych dokázal být slavný,“ usmívá se 75letý tvůrce, kterého agentura Dobrý den začátkem června zařadila mezi rekordmany.
Vyučený truhlář, tiskař a strojní zámečník, vybavený vysoce nadstandardní zručností a představivostí, se tak živil různě, nejdéle souvisle patrně jako noční recepční v hotelu, kde pracoval sedmnáct let. Kumštu se pak věnoval po práci doma.
„Reliéfy a obrazy jsem tvořil od osmdesátého roku,“ uvedl. Ačkoli jsou tato díla na prodej skutečně jen ojediněle, pověst o schopném a talentovaném tvůrci se brzy roznesla. „Někdy v 90. roce za mnou přišla paní, abych jí vyrobil housle pro manžela, který hrál v country kapele,“ popsal umělec impuls k unikátní sbírce.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QI_3/Mcsfj/hudebni-nastroje.jpeg?fl=cro,0,0,4000,2250%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jedno z mistrových violoncell
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QO_BH/GHJlj/hudebni-nastroje.jpeg?fl=cro,0,0,4000,2250%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Další violoncello otestovala žákyně pelhřimovské ZUŠ Adéla Makovičková
Žena ale přišla s vlastním návrhem, a ten nešel řezbáři takříkajíc od srdce. Sám tak nakreslil deset různých vlastních návrhů, na ty se ale zklamaná žena odmítla přijít podívat. Rozhněvaný kumštýř tak skicák zahodil v dílně do kouta.
„Jenže pak mi přišlo líto času, který jsem nad tím strávil, a vrátil jsem se k němu,“ popsal. Měsíce pak trvalo, než si promyslel všechny detaily a než mu sen napověděl, že má namísto trápení se nad akustikou zvolit elektrofonickou verzi. „Tvar jsem tak dodržel, ale kolem ozvučnice jsem to okrajkoval,“ popsal vznik prvního unikátu.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QR_BA/OZGki/hudebni-nastroje.jpeg?fl=cro,0,0,4000,2250%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
K tvaru těchto houslí autora inspiroval panter
První čtvery jedinečné housle si nechal patentovat. Jeho dílo tehdy zpopularizoval na čerstvě vzniklé komerční stanici reportér Josef Klíma. Reportáž o pár let později, kdy už bylo nástrojů podstatně více, zaujala australskou televizi. Díky ní se o „inovátorovi Stradivariho“ dozvěděli lidé v 82 zemích světa.
Vykradli ho zloději
Jemu samotnému ale vynesla tři „návštěvy“ zlodějů, při kterých přišel o řadu prací a tři nástroje. Z celkem zhotovených 23 kousků mu tak zbyly dvanáctery housle, čtyři violy a stejný počet violoncell. Všechny nástroje jsou plně funkční a poznat je na první pohled by bylo možné i bez autorské značky BariQ.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QM_BC/jwCkT/hudebni-nastroje.jpeg?fl=cro,0,0,4000,2250%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Viola značky BariQ
„Stradivari inovoval Amatiho, ale celý život se drželi jediného vzoru. Já mám dvacet originálů,“ žertuje umělec, který se nechává inspirovat samotným dřevem a jeho kresbou. Dřevo podle jeho slov není materiál, ale partner. Ze zdravotních důvodů však Ĺudovít Bari výrobu dalších nástrojů neplánuje.
Jedenáctiletý český akordeonista vyhrává skoro všechny soutěže a koncertuje s orchestry
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QO_BF/duqWG/zlaty-orisek-akordeonista.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1080%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)